عنوان ایده

شوینده بی‌بو برای اعتکاف

ایده(نمایش کامل ایده)

شوینده بی‌بو برای اعتکاف

توضیح اجمالی

برای رفاه بیشتر معتکفین، از شوینده‌های بدون بو برای نظافت(دهان، پوست بدن و ظروف) استفاده شود.

توضیح تفصیلی

اکثر شوینده‌ها و لوازم بهداشتی مورد استفاده در سرویس‌های بهداشتی دارای عطر هستند. برای رفع این مشکل، سازمان اوقاف یا تبلیغات یا هر نهاد دخیل دیگر(نهاد رهبری در دانشگاه و....)، می‌توانند به سازندگان شوینده‌های بهداشتی سفارش هزاران لیتر مایع مذکور را بدهند، حتی می‌توانند بخشی از هزینه‌ها را هم از معتکفین بگیرند.

همچنین ماده‌ای طبیعی به نام "کف دریا" وجود دارد که هم برای دهان ودندان مفید است و هم بی‌بوست، پیشنهاد می‌شود به جای خمیردندان از آن استفاده شود(لااقل در اختیار معتکف باشد، ضمن اینکه در عطاری‌های سنتی هم قابل دسترسی است). علاوه بر آن، در صورتی که به نحو کلان و کلی سفارش داده شود، علاوه بر کمک به تولید داخلی، می‌توان از مزایای کاهش هزینه هم بهره جست.

پشتوانه نظری

استفاده از بوی خوش برای معتکفین حرام است.

زمینه سازی

متولیان اعتکاف، با عقد قرارداد با کارخانه‌های سازنده مواد مزبور، می‌توانند حجم زیادی ازاین مواد را به شرط استفاده نکردن از اسانس در تهیه آنها سفارش دهند و میان مساجدی که میزبان معتکفین هستند توزیع کنند.

مسئله

ایده فوق، برای مسجدی‌های خاص(معتکفین) بسیار رهگشاست، چرا که بنا به نظر برخی مراجع معظم تقلید، نه تنها بوییدن گیاهان خوشبو و استعمال عطر برای معتکف حرام است(و مبطل اعتکاف)، بلکه استفاده ازهرآنچه که بوی خوش داشته باشد نیز حرام است و این مسأله همه ساله موجب حرج برخی معتکفین می شود، چرا که می‌خواهند-مثلا-دستانشان را بعد از تخلی بشویند می‌ینند که صابون‌های موجود همه معطرند، می‌خواهند مسواک بزنند همین طور و...

دستاورد ایده

کاستن از دغدغه‌ها و اضطراب‌های وارد بر معتکف

بایدها

ایجاد دردمندی در متولیان اعتکاف

توجیه معتکف نسبت به فواید این کار

ممنوع کردن استفاده از شوینده‌های معطر در سرویس‌های بهداشتی مساجد میزبان

مستحبات

بهتراست هنگامی که معتکف برای ثبت‌نام می‌آید، همزمان با طی تشریفات ثبت‌نام، بسته‌ای فرهنگی به ایشان داده شودکه اهم محتوایش موارد زیر باشند:

1-جزوه یا کتابچه‌ای که دربردارنده احکام مبتلابه معتکف باشد.

2.جزوه یا کتابچه‌ای که دربردارنده آداب اعتکاف باشد.

3.(خمیردندان+مایع دستشویی+شامپو) بدون بو

*تذکر:وجه زینت بودن بند 3 این است که:

احتمالا در برخی مساجدکشور(مانند مساجد روستایی و نقاط محروم)، امکان لوله‌کشی برای انتقال شوینده‌های مایع فراهم نباشد، لذا روش فوق علاوه بر رفع این مشکل، نوعی تکریم را هم تداعی می‌کند.

سابقه اجرای ایده

هر ساله در ایام حج، توسط سازمان حج برای حجاج بیت‌الله الحرام انجام می‌شود.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.