عنوان ایده

ورود آسان به اعتکاف

ایده‌ها

طلبه‌هایی که میزبان اولین اعتکاف تهران شدند

حدود سی سال پیش بود که چند نفر از روحانیون و مسئولان مسجد جامع تهران به قم رفتند و با دعوت از تعدادی از طلبه‌های حوزه علمیه به این مسجد، اولین مراسم معنوی اعتکاف تهران را در این مسجد جامع برگزار کردند. آن زمان تعداد طلبه‌هایی که در مسجد جامع تهران معتکف شدند زیاد نبودند، اما به مرور زمان با شناخته شدن اهمیت مراسم اعتکاف در میان طلبه‌های تهرانی و گروه‌های دیگر مردم، هر سال بر تعداد معتکفین این مسجد اضافه شد. تا جایی که در سال گذشته بیش‌تر از سه هزار نفر در این مسجد جامع معتکف شده بودند. در واقع نخستین مراسم معنوی اعتکاف در تهران، در محل مسجد جامع بازار تهران برگزار شده است.

کم‌هزینه بودن، راهی برای ورود آسان به اعتکاف

یکی از مزیت‌های اصلی برگزاری اعتکاف در مسجد جامع بازار تهران، کم‌هزینه بودن آن است. هر کسی که در این اعتکاف شرکت می‌کند لازم نیست هیچ هزینه‌ای برای سه روز اقامتش در مسجد جامع بپردازد و فقط باید لوازم ضروری مربوط به اعتکاف را با خودش بیاورد. در واقع مسئولان مسجد جامع بازار برای آسان کردن ورود معتکفین به مسجد، هزینه‌های مربوط به بهداشت و خوراک معتکفین را خودشان بر عهده گرفته‌اند تا مردم و به خصوص جوان‌ها و طلبه‌های بیشتری برای معتکف شدن در این مسجد علاقه‌مند شده و ثبت‌نام کنند.

کمک مالی به اعتکاف داوطلبانه و آزاد است

مسئولان ستاد اعتکاف مسجد جامع بازار هیچ وجه اجازه نمی‌دهند تا اعتکاف در این مسجد جامع پولی شود و همه مجبور باشند برای معتکف شدن مبلغی را هزینه کنند. البته روش مسئولان ستاد اعتکاف این است که هر سال، در نخستین شبی که معتکفین به مسجد می‌آیند، به آنها اعلام می‌کنند که هر کسی مایل است به طور داوطلبانه کمک مالی برای برگزاری اعتکاف انجام دهد تا هم کار ثوابی انجام داده و هم مسئولان مسجد را در اجرای مراسم کمک کرده باشد.

از خلوتی اعتکاف تا جمعی معنوی و دوستانه

اعتکاف در مسجد جامع تهران تا اندازه‌ای خوشایند و روح‌نواز است که افراد بسیاری هستند که بعد از یک اعتکاف در این مسجد، سال‌هاست که مهمان معنوی آن در روزهای رجب شده‌اند. از آنجایی که فلسفه اعتکاف در دور شدن فرد از جامعه و خلوت کردن با خدای یکتاست، مسجد هم باید مکانی برای خلوت کردن با خدا باشد. با این وجود همه معتکفین با هم یک جمع معنوی را تشکیل می‌دهند و گاهی اوقات به مراسم‌های جمعی می‌پردازند.

در طول سه روزی که معتکفین در مسجد اقامت می‌کنند، دو مراسم مذهبی بزرگ برگزار می‌شود: اول مراسم میلاد حضرت امیرالمومنین امام علی(ع) و دوم مراسم شهادت حضرت زینب کبری(س). تمام مسجدها در این دو مناسبت برنامه‌های جمعی ویژه‌ای برگزار می‌کنند که نمونه عبادت‌های جمعی در اعتکاف است، اما فضای معنوی این مراسم در مسجد جامع تهران ستودنی است.

حمایت روحانی مسجد، گام اول برای اعتکاف

استاد بزرگ اخلاق، مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی که هرسال برای اقامه نماز جماعت به مسجد جامع بازار تهران می‌رفت این سال‌ها جایش در میان معتکفین خالی است. معتکفین مسجد جامع بازار تهران هر سال علاوه بر بهره از سخنرانی‌ها و راهنمایی‌های حاج آقا مجتبی، از حمایت‌های مادی و معنوی بسیار او بهره‌مند می‌شدند. مسئولان ستاد اعتکاف مسجد جامع تهران، بارها گفته‌اند ایشان از همان سال اول برگزاری اعتکاف در مسجد جامع، از این برنامه حمایت کردند.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.