عنوان ایده

همیار سلامتی

حضور فعال و موثر مساجد در زادگاهشان، حقیقتا با میزان کارکردهایی که توانسته‌اند در آن محل داشته باشند ارتباط مستقیم دارد. مسجد موفق مسجدی است که بتواند نیازمندی مخاطبان خود را در هر زمینه‌ای پاسخگو بوده و راه‌حلی مناسب ارائه نماید.
درماه مبارک رمضان که مساجد میزبان اصلی مردم هستند، یکی از نگرانی‌ها، برخورداری از تغذیه صحیح در حین روزه‌داری است. مسجد می‌تواند با دعوت از پزشکان متخصص و با ارائه خدمات رایگان در کاهش این نگرانی و مدیریت آن ایفای نقش نماید:

انجام معاینات پزشکی رایگان برای روزه‌داران در ایام ماه مبارک رمضان در مساجد
مسئله
بسیاری از مردم آگاهی کاملی از مراقبت‌های پزشکی در ایام روزه‌داری ندارند.
شرح ایده
روزه‌داری از جمله تکالیفی است که تنها جنبه عبادی ندارد بلکه در باطن خود نمایانگر سبک زندگی صحیح، شیوه تغذیه سالم و رفتارهای درست است. فرد روزه‌دار مکلف است از محدوده اذان صبح تا اذان مغرب، به یک دسته محرمات پایبند باشد، رفتارها و عادت‌هایی را ترک کند و یا اعمالی ویژه و مخصوص را انجام بدهد. بنابراین ممکن است نیازمند مراقبت‌ها و اطلاعاتی در این راستا باشد.
حضور یک پزشک در مسجد، در ایام ماه رمضان، که به روزه‌داران مشاوره رایگان داده، برنامه تغذیه و حتی بیماری‌های آنها را همچون فشار خون، مشکلات قلبی، قند خون و....را کنترل نماید، می‌تواند در این راستا کمک کننده باشد. معاینه رایگان، همچنین بیان مراقبت‌های ویژه این ماه می‌تواند از نگرانی روزه‌داران بویژه سالمندان و بیماران، در حین انجام عبادات بکاهد و موجب آرامش ایشان باشد.
بایدها و نبایدها
پزشک به طور منظم به ویژه هنگام نماز در مسجد حاضر باشد.
ویزیت بیماران رایگان باشد.
زینت‌ها و مستحبات
در مورد بیمارانی که توان خروج از منزل ندارند، پزشک مسجد به عیادت ایشان برود.
اختصاص محلی خاص در مسجد برای انجام معاینات پزشکی و ارائه مشاوره.
برگزاری کارگاه تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان برای اهالی محل در مسجد.
پشتوانه نظری
امام خامنه‌ای(دامت برکاته):
"کمک به بیماران در هر شغل و تخصصی از بهترین و شریفترین مشاغل است، زیرا دل انسان‌هایی را که محتاج کمک هستند شاد می‌کند و شاد کردن انسان‌ها از بزرگترین صدقات و خدمات است".
دیدار پزشکان و پرستاران و کادر درمانی بیمارستان قلب با رهبر انقلاب،25/ 2/ 70
ایده‌های مرتبط در بانک ایده
مسجد محور سلامت(نمایش ایده)
هر هفته در یک روز خاص یک پزشک در مسجد حاضر شود و به مدت نیم ساعت پس از نماز مسائل سلامت عمومی، تغذیه و پیشگیری از بیماری‌ها را برای مردم بازگو کند.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.