عنوان ایده

اهل حرم
به کاروان حسین(ع) که می‌نگری، متوجه می‌شوی امام نه تنها اصحاب خود، بلکه اهل حرم را هم به میدان آورده است. در میانه خیمه‌گاه، هم کودکان هستند همچون علی اصغر شیرخواره و رقیه سه ساله، هم قاسم نوجوان و علی اکبر جوان، حبیب کهنسال، خواهر صبور زینب(س)، عموی سقا حضرت عباس(ع) و مادرانی چون شهربانو و ام وهب....براستی در کاروان حسین همه خانواده حضور دارند.
سوال این هفته میز مسجد را به "نقش خانواده در برپائی عزاداری ماه محرم" اختصاص داده‌ایم. در ادامه گلچینی از بهترین ایده‌های تک‌خطی را که حاصل گفتگوی ایده‌پردازان جوان در فضای مجازی است، ارائه می‌دهیم:
ایده‌ها تک‌خطی
1.بیان ارتباط معنوی شهربانو و امام حسین و ولایت‌پذیری ایشان نسبت به امام در قالب سخنرانی می‌تواند موضوع خوبی برای آداب همسرداری ویژه زوجین جوان باشد.
2.بیان ولایت‌پذیری حضرت قاسم و حضرت علی‌اکبر و بیان جانفشانی‌های ایشان در راه ولایت برای مخاطب جوان و تعبیه آن در متن سخنرانی امام جماعت.
3.برای ساکت کردن فرزندان و ایجاد آرامش در مکان روضه، می‌توان با پذیرائی یک لقمه کوچک، به فضای روضه آرامش بخشید و کودکان را ساکت نمود.
4.انتهای حسینیه چراغی روشن باشد تا مادران بتوانند امور کودکان خود را سامان دهند.
5.حین مراسم و روضه، خادمین مسجد کودکان را تحویل بگیرند و با برگزاری مسابقه و بازی‌های فکری در قسمت مهدکودک، فضای مسجد را آرام کنند.
6.استفاده از تیم‌های خانوادگی در اجرای برنامه‌ها و استفاده از زوجین جوان به عنوان رابط بین قسمت خانم‌ها و برادران در اداره امور مراسم.
7.گروه‌بندی کردن بر اساس اسامی شهدای کربلا و چینش سنین مختلف در هر یک از این دسته‌ها، مثلا دسته کودکان در گروه حضرت علی‌اصغر، کودکان دختر در دسته حضرت رقیه(س)، جوانان در دسته حضرت علی‌اکبر و... و متناسب با سنین گروه‌ها مسئولیت‌های مختلف مراسم به آنها سپرده شود.
8.حضور مستمر پیرغلامان مسجد در میان جوانان، بیان تجربیات و خاطرات خود برای جوانان و تاکید بر داشتن فضایل اخلاقی و دوری از منیت و بی‌احترامی در دستگاه امام حسین(ع).
9.برپائی نمایشگاه‌های ویژه محرم و غرفه فروش کتاب و محصولات فرهنگی و رسانه‌ای محرم در جوار مسجد.
10.برپائی خیمه مشاوره خانوادگی با عنوان "خیمه خانواده کربلایی" با مباحثی همچون ازدواج، همسرداری، دشمن‌شناسی و....
11.طراحی برگه مسابقات خانوادگی به همراه کارت امتیاز برای دهه محرم و اهدای جوایز متناسب با آن مثل سفر زیارتی به صورت خانوادگی که موجب جذب خانواده‌ها به مسجد می‌شود.
12.برپائی بانک اشعار و صوت‌های عزاداری محرم مسجد و در دسترس قرار دادن آرشیو آنها برای عموم.
13.طراحی اشعار کودکانه محرم برای بچه‌ها و تنظیم سرودهای دسته‌جمعی برای بزرگسالان و چینش دسته‌ها طبق آنها
14.اعضای خانواده به همدیگر سربند و لباس عزا هدیه بدهند و به نحوی آغاز ماه محرم را به یکدیگر یادآوری نمایند.
15.برگزاری مراسم ختم صلوات در هر شب به نیت یکی از شهدای کربلا تا پایان ماه محرم و صفر
16.برای نوجوانان و جوانان مسجدی، هیئات مخصوص ایشان را راه‌اندازی کنیم و فعالیت‌هایشان را ذیل فعالیت‌های مسجد ساماندهی کنیم.
17.مساجد برای نذورات مردم در محرم پایگاه ویژه اختصاص دهند و قربانی‌ها، ذبح‌ها و نذورات مردمی را پذیرش کنند.
18.از فعالیت‌های خادمین ویژه محرم در مسجد تقدیر شود، می‌توان کلیپی از فعالیت‌های ایشان در مسجد پخش کرد تا مشوق و انگیزه حضور مستمر ایشان در مسجد باشد.
19.برگزاری مسابقه عکاسی از بهترین لحظات عزاداری و سوگواری و به نمایش گذاشتن آنها در محل نمایشگاه مسجد.
20.برای سامان دادن به بانوان هنگام خروج دسته‌های عزاداری و ممانعت از تجمع بانوان در خیابان، می‌توان همزمان مراسم زیارت ناحیه مقدسه ویژه بانوان در مسجد و مرکز هیئت برگزار کرد.
21.برپائی هیئت ویژه بانوان در مسجد که ذیل آن با حضور دو مربی و طلبه، به آموزش‌ها و مهارت‌های خانواده، کلاس‌های هنری و پاسخگویی مسائل شرعی بپردازند.
22.هیئات قبل از شروع ماه محرم طی یک مراسمی با مسجد جامع شهر هماهنگ کنند و ابتدا از امام جماعت مسجد و پیرغلامان هیئت برای شروع مراسمات خود اذن و اجازه بگیرند.
23.برگزاری دوره‌های تخصصی قصه‌گویی برای مادران از داستان‌های دینی و عاشورایی و هر ساله مسابقاتی در همین راستا برگزار شود و به بهترین قصه‌ها جایزه داده بشود.
24.در مساجد یک سن تدارک دیده شود و هر شبی که متعلق به شهدای کربلاست، مثلا شب ششم، حضرت علی‌اصغر، بچه‌ها در آن مکان بنشینند، در شب حضرت علی‌اکبر، جوان‌ها....این کار باعث می‌شود هم آنها به سن و اقتضائات سنی خود احترام بگذارند و درس‌های ویژه آن را از عاشورا بگیرند و هم مورد توجه و احترام بقیه باشند.
25.به دلیل آنکه بانوان نمی‌توانند به سبک مردانه عزاداری و سینه‌زنی نمایند، مراسم نوحه‌خوانی ویژه ایشان تنظیم و جداگانه برگزار شود.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.