عنوان ایده

کسب حلال
روزی حلال و پربرکت، بی‌نیازی از اغیار، قناعت، تغذیه سالم، فراوانی اشتغال و تجارت از مهمترین نشانه‌های وجود یک نظام اقتصادی سالم در جامعه است. برای رسیدن به چنین آرمانی که در حال حاضر به دلیل پیشروی اقتصاد جهانی مخدوش شده و به حاشیه رفته است، لازم است که آموزش‌هایی با هدف تببین اقتصاد اسلامی و ضرورت پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در فرهنگ عمومی انجام گیرد تا بسترهای مناسب برای تحقق این آرمان مهم ایجاد گردد:
ایده: برای انجام معاملات سالم و غیر ربوی و سالم‌سازی اقتصاد، کارگاه آموزشی و کاربردی به دست آوردن روزی حلال در مسجد آموزش داده شود.
مسئله
عدم برخورداری فعالان عرصه اقتصادی از آموزش‌های سالم در باب چگونگی و قواعد اقتصاد مقاومتی و راه‌اندازی کسب و کار و روزی حلال
شرح ایده
تحقق کامل و نهادینه شدن یک موضوع در فرهنگ عمومی جامعه، نیازمند ایجاد گفتمان مربوط به آن و آموزش کامل و همه جانبه آن است. مطمئنا تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان ضرورت امروز جامعه اسلامی، نیازمند آن خواهد بود تا سیاست‌های کلی و قواعد آن در بین عموم مردم طرح گردد. اساس و مبانی اقتصاد مقاومتی، ارزش‌های دینی در باب اقتصاد سالم و اسلامی همچون کسب روزی حلال،پرداخت وجوهاتی همچون مالیات، خمس و زکات، معامله صحیح و عدم ابتلاء به فساد اقتصادی است.
مخاطبان اصلی در عرصه اقتصاد اسلامی، بازاریان و عموم مسلمان و نمازگزاران هستند که نیاز به تمرین و یادآوری دارند تا در معاملات خود سبک و سیاق اسلامی را رعایت کنند. لازم است نمازگزاران و علاقه‌مندان در کارگاهی که به صورت هفتگی توسط امام جماعت برگزار می‌شود شرکت کنند. در این کارگاه، روش‌های عملی و کاربردی انجام معاملات و تجارت سبک اسلام بر حسب عقود اسلامی با توسل به آموزه‌های اسلامی آموزش داده می‌شود. روحانی مسجد در صورت نیاز از شیوه معاملات حضار پرس و جو کرده و با آسیب‌شناسی موردی، موضوعی خاص یا سلسله مباحثی را تدریس می‌کند تا آفت‌های کسب حلال و مشروع روشن و برطرف شود.
بایدها و نبایدها
همه امور اقتصادی اسلامی مانند خمس و زکات و صدقه در این کارگاه تشریح و تبیین شود.
ضرورت اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی و قواعد آن به درستی تببین گردد.
باید مدرس به اصول بازار آن محل یا شهر آشنا باشد و آسیب‌ها را بشناسد.
این آموزش‌ها باید عینی و عملی و مصداقی باشد.
به شبهات روز اقتصادی بررسی شده و پاسخ داده شوند.
دستاوردهای ایده
گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی
نهادینه‌سازی اقتصاد اسلامی
ممانعت از فسادهای اقتصادی
ترویج کسب و کار حلال
تببین بازار اسلامی
زینت‌ها و مستحبات
به طور شاخص جلسات در مساجد بازار انجام گیرد.
برای کسبه مسجدی دعوتنامه ارسال گردد.
جلسات پرسش و پاسخ برای حل شبهات اقتصادی روز برگزار گردد.
پشتوانه نظری
مقام معظم رهبری(دامت‌برکاته)
"یکی از دوستان اینجا گفتند که خیلی‌ها از اقتصاد مقاومتی که شما می‌گویید، اطّلاع ندارند؛ بله، این یکی از ضعف‌های کار ما است. ما اگر می‌خواهیم یک خواسته‌ای تحقّق پیدا کند، قدم اوّل این است که این خواسته را به‌صورت یک گفتمان پذیرفته‌شده دربیاوریم".
بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها 1394/۰۴/۱۳
ایده‌های مرتبط در بانک ایده
گام‌هایی برای اقتصاد مقاومتی(نمایش ایده)
تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در همه نهادهای فرهنگی و اقتصادی به ویژه مساجد
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.