عنوان ایده

کمک بودن همیشه سرمایه‌ نمی‌خواهد
کمک بودن و محرم درد بودن همیشه سرمایه نمی‌خواهد. کافی است وظیفه‌ات را خوب بشناسی و به آن خوب عمل کنی مثل کسبه محله که احکام خمس و زکاتش را خوب آموخته و امروز با اجازه مراجع تقلیدش آن را به مصرف خانواده‌های نیازمند محله می‌رساند:
ایده: آموزش احکام چگونگی مصرف خمس و زکات کسبه برای مصرف نیازمندان توسط ائمه جماعات همراه با کسب اجازه از مراجع تقلید و ارائه گزارش سالانه(نمایش ایده)
مشروح ایده
بسیاری از کاسبان معتمد و مقید هستند که با کسب اجازه از مراجع تقلید خود، خمس و زکات سالانه خود را به مصرف نیازمندانی که می‌شناسند می‌رسانند. در مورد کسبه لوازم خانگی مراجع تقلید می‌توانند صحبت کنند تا کاسبان خمس و زکات خود را به مصرف نوعروسان بی‌بضاعت و خرید جهیزیه ایشان برسانند و سالانه به مراجع خود گزارش دهند.
ائمه جماعات هر مسجد می‌توانند با کسب اجازه از مراجع تقلید و با آموزش و راهنمایی خود، به کسبه امین مشاوره دهند که چگونه خمس و زکات مال خود را به مصرف نیازمندان برسانند.
سابقه اجرا
مرکز اسلامی هامبورگ ؛ مسجد امام علی(ع)
روایت اجرا
حمید عبدی مطلق کاسب قدیمی محله بهارستان تهران، پدرش از قصاب‌های نام آشنای شهر تهران بود. پدر وضع مالی خوبی داشت و اهل خمس و زکات دادن بود. همان سال‌ها اجازه رسمی از مراجع گرفت تا بخشی از خمس و زکات خود را آن‌طور که صلاح می‌دید در راه کمک به نیازمندان هزینه کند. یا در کارهایی مثل ساخت مدرسه و مسجد پیشقدم شود. آن موقع قصاب‌های تهران تنها 12 نفر بودند. آیت‌الله ‌بروجردی برای ساخت مسجدی در هامبورگ وجوهی را جمع‌آوری می‌کرد. برای ساخت این مسجد قصابان هم کمک کردند.
آقای عبدی هم این سنت را از پدر یاد گرفته است و همیشه حساب و کتابش با خمس و زکات است. برای همین از مراجع برای هزینه کردن بخشی از این خمس و زکات در راه خدا و کمک به نیازمندان اجازه کتبی گرفته است. بی‌آنکه منتی باشد، از طرف آن مرجع، بخشی از این پول را که حق نیازمندان است به آنها برمی‌گرداند. ‌خواه این کمک خرید جهیزیه باشد یا سیر کردن خانواده‌ای نیازمند یا ساخت مدرسه و درمانگاه.
پشتوانه نظری
مقام معظم رهبری(حفظه الله)
"مسجد محلّ پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن مردم به کارهای گوناگون است". 31/ 5/ 95
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.