عنوان ایده

هر یک از کسبه مسجد یک شاگرد
قدیم‌ترها بچه‌ها، از همان نوجوانی دست پدر را می‌گرفتند و همپای پدر وارد بازار کسب و کار می‌شدند. معمول این بود که پسرها وارث شغل پدر می‌شدند و از روی دستان او تجربه می‌آموختند. اما امروزه مراحل تحصیل و کسب تخصص لازم، موجب شده تا ارتباط جوانان تا زمان ورود جدی به عرصه کسب و کار با فضای آن قطع شده و نامانوس باشد.
بی‌تجربه‌گی و نبود سرمایه اولیه کافی موجب شده تا جوانان در ورود به بازار کسب و کار با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشند. از این رو لازم است علاوه بر تحصیل و کسب تخصص، کسبه امروز فرصتی را مهیا سازند تا جوانان در کنار آنها مهارت‌های خویش را پرورش داده و تجاربی بیاموزند."ایده هر کسبه مسجد یک شاگرد" اقدامی در همین راستاست:
ایده: هر یک از کسبه مسجد از میان جوانان جویای کار در مسجد، شاگردی انتخاب کنند و آموزش کار داشته باشند.
مسئله
جوانان جهت حضور در مشاغل مختلف نیازمند تجربه و اعتماد هستند.
شرح ایده
معمولا در مسجد کسبه زیادی با شغل‌های مختلف حضور دارند. از طرفی جوانان جویای کار هم همیشه در همه سطوح جامعه مشاهده می‌شوند و نیازمند آموزش، کارورزی و اعتماد مجربان عرصه کار جهت ورود به حوزه اشتغال و خودکفایی هستند. چه خوب است کسبه مسجد، شاگردان خود را از میان جوانان جویای کار که عضو مسجد هستند انتخاب نمایند و به آنها آموزش دهند.
این امر بستری را فراهم خواهد آورد تا جوان قبل از ورود جدی به عرصه کار و تولید، دانسته‌ها، تجربیات و استعدادهای خویش را محک بزند و اطلاعاتی کامل درباره وضعیت جامعه و شرایط اقتصادی، لوازم و قواعد آن به دست بیاورد. این آموزش علاوه بر هم‌افزایی اجتماعی، موجب بالارفتن اعتماد به نفس جوانان در ورود به عرصه تولید و کار خواهد شد.
بایدها و نبایدها
امام جماعت جوانان جویای کار را در محله شناسایی نماید.
جوانان جویای کار به واسطه امام جماعت به کسبه مسجد معرفی شوند.
دستاوردهای ایده
ورود آسان جوانان به فضای کسب و کار
آموزش و مهارت‌ورزی جوانان در حوزه کار
تامین درآمد اولیه برای جوانان حین آموزش و کسب و کار
زینت‌ها و مستحبات
انجام خدمات رایگان برای مسجد از سوی کسبه و جوانان صاحب کار
تقدیر از کسبه فعال مسجد
معرفی جوانان فعال، دغدغه‌مند و کاری به ارگان‌های اقتصادی
پشتوانه نظری
مقام معظم رهبری(حفظه‌الله):
"امروز کشور ما تشنه‌ فعالیت اقتصادى سالم و ایجاد اشتغال براى جوانان و سرمایه‌گذارى مطمئن است".
فرمان هشت ماده‌‌ای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی 10/2/ 80
ایده‌های مرتبط در بانک ایده
موسسه خیریه کارآفرینی جوانان(نمایش)
در هر مسجد با کمک خیرین و افراد صاحب تجربه از هر شغل و صنف و افراد علاقه‌مند به رفع مشکلات جوانان یک مؤسسه خیریه اشتغال‌زایی تشکیل بدهند. هر فرد کمک نقدی و غیرنقدی و مهارت و آموزشی که در شغلی خاص داشته و تجربیات بازاریابی و بازار شناسی که داشته است را به قصد خیر در مسجد به جوانان جویای کار ارائه نماید. در حین راه‌اندازی کسب و کار هم افراد با تجربه همراه و همیار جوانان نوپا باشند.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.