عنوان ایده

زنگ دشمن‌شناسی در مسجد
بی‌شک دشمن‌شناسی یکی از محوری‌ترین مباحث در موضوع دفع تهدیدها و دفاع از یک ملت به شمار می‌آید. چه بسا امت‌هایی که در طول تاریخ در اثر غفلت از دشمنان و فقدان آگاهی و بصیرت لازم سیاسی و اجتماعی در شناخت توطئه‌های بیگانگان و اتخاذ مواضع به موقع و صحیح توسط نخبگان و خواص آن جامعه به سرنوشتی هلاک بار منجر گردیده‌اند.
دشمن‌شناسی در عصر کنونی به عنوان یک ضرورت غیر قابل انکار در آمده است که صد البته خود مقدمه ظلم‌ستیزی است که از جمله آثار و کارکردهای اصیل حوزه اجتماعی انتظار است که در ذاتش، امید به آینده را تداعی و تقویت می‌نماید چرا که "امید موجب می‌شود، انسان تلاش و حرکت کند؛ پیش ببرد؛ مبارزه کند و زنده بماند".
ایده
یک راهکار موثر، این است که 4 جلسه نشست هم‌اندیشی جوانان مسجدی در مساجد شهر تحت عنوان "ایستگاه بصائر" برگزار گردد. لازم است مطالب ارائه شده در هر نشست، قبلا توسط کارشناس تهیه محتوا، گزینش، ویرایش و در اختیار اساتید حوزه قرار بگیرد و اساتید نیز در یک فضای باز به طرح موضوعات تدوین شده برای مخاطبین طرح بپردازند.
بازه زمانی اجرای این ایده می‌تواند در فصل پائیز و همزمان با فعالیت‌های مدارس باشد. این ایده باید برای مخاطبین جوان و نوجوان و در قالب نشست و هم‌اندیشی برگزار گردد. تعداد جلسات حداقل نیز باید تا 4 جلسه منظور گردد. در اجرای این برنامه، مدارس، بسیج محله، مسجد و فرهنگسرا می‌توانند سهیم باشند.
پشتوانه نظری
امیرمؤمنان علی علیه‌السلام در کلام خود درباره شناخت دشمن می‌فرماید:"کسی که در برابر دشمن به خواب رود و از او غافل بماند، حیله‌های غافلگیرانه دشمن او را از خواب بیدار می‌کند". در همین رابطه حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند:"نباید غافل شویم، ما باید بیدار باشیم و توطئه‌های آنان را قبل از اینکه با هم جمع شوند، خنثی کنیم". همچنین رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: "یک ملت باید دشمن را بشناسد، نقشه دشمن را بداند و خود را مقابل آن تجهیز کند".
پیام‌ها
1- پیروی از علماء جهت رهایی از دام شیاطین و دشمنان و پاسداری از دین خدا یکی از وظائف منتظران است.
2- منتظران وظیفه دارند در زمان غیبت پاسدار دین خود باشند و تقوی پیشه کنند.
3- فرد منتظر دشمن پنهان را با بصیرت می‌شناسد و سعی در شناساندن آن به سایرین می‌کند.
4- فرد منتظر در مقابل ادوات و ترفندهای پنهان دشمن با بررسی و پژوهش جدی ایستادگی می‌کند.
وظائف فرهنگسرا
1- ارائه سرفصل و محتوای آموزشی
2- ارائه لیست اساتید حائز شرایط
3- تامین هزینه حق‌الزحمه و ایاب و ذهاب استاد
4- ارائه بن پذیرایی به خادم فرهنگی مسجد
5- ارائه اقلام تبلیغاتی به خادم فرهنگی مسجد
وظائف خادم فرهنگی مسجد
1- تبلیغات و اطلاع‌رسانی محیطی و دعوت و ثبت نام از مخاطبین برای حضور در برنامه
2- هماهنگی لازم با هیات امنا و امام جماعت مسجد
3- هماهنگی با استاد معرفی شده از سوی فرهنگسرا جهت حضور در برنامه
4- در اختیار قرار دادن مکان مناسب جهت اجرای برنامه
5- تهیه گزارش و نظارت بر حسن اجرای برنامه
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.