عنوان ایده

اولین بار شعار مرگ بر آمریکا بر دیوارهای این مسجد نوشته شد
اگر قرار باشد شعار مرگ بر آمریکا برای اولین بار جایی حک شود کجا بهتر از دیوارهای مسجد که سنگر مبارزه با استکبار است؟ مثل مسجد کرامت مشهد؛ مسجدی که بعدها میزبان امامی به نام سیدعلی خامنه‌ای گشت تا بهترین و باصفاترین روزهای خود را در تاریخ مشهد تجربه نماید و سنگری برای شروع مجدد مبارزه علیه استکبار و طاغوت زمانه باشد. به بهانه سالروز تسخیر لانه جاسوسی به سراغ این مسجد می‌رویم و از حال و هوای آن روزهایش جویا می‌شویم:
شناسنامه
نام مسجد: کرامت
بانی مسجد: حاج سید محمود کرامت
مکان ساخت: چهارراه شهداء مشهد مقدس
سال ساخت: 1344 هجری شمسی
معمار: حاج سید محمود کرامت
ویژگی‌های خاص مسجد:
قلب انقلاب مشهد
بزرگترین مسجد شبستانی مشهد
خانه‌ای که به مسجد و حسینیه تبدیل شد
داستان مسجد کرامت از آنجا آغاز می‌شود که خانه قدیمی مرحوم حاج سید محمود کرامت در سال ۱۳۴۴ در قالب یک ساختمان سه طبقه نوسازی می‌گردد و به نام ”بنای کرامت” نامگذاری می‌شود و در ایام اعیاد و سوگواری ائمه اطهار(ع) و مناسبت‌های مذهبی جهت برگزاری مجالس از آن استفاده می‌شود و در مراسم بزرگتر مانند ایام عزاداری محرم و صفر و جشن‌های باشکوه نیمه‌شعبان، صحن حیاط با چادر مخصوصی پوشیده می‌شود و پذیرای عزاداران می‌شود تا اینکه در سال ۱۳۵۱ صحن حیاط در دو طبقه مسقف گردیده که سالن پایین جهت مسجد و سالن بالا بصورت حسینیه درآمده که همزمان به وسیله واقف شرعاً و قانوناً به نام مسجد و حسینیه کرامت وقف شده است.
تشکیل ستادی برای مبارزه در مسجد
گردهم آمدن سیدعلی خامنه‌ای، شهید هاشمی‌نژاد و حجت‌الاسلام طبسی در مسجد کرامت برکاتی داشت که یکی از آنها تشکیل ستاد مبارزه بود. این جمع همیشه در مسجد حضور داشتند و طلبه‌هایی چون شهید قوچانی و شهید کامیاب آنها را همراهی می‌کردند. مردم هم دائما در رفت و آمد بودند و اینگونه ستاد موجب حضور بیشتر مردم می‌شد به حدی که پلیس رژیم جرأت نزدیک شدن به مسجد را نداشت. اهالی مسجد هم امنیت کامل داشتند و واهمه‌ای از ریختن پلیس به این مسجد وجود نداشت.
اولین بار شعار مرگ بر آمریکا روی دیوارهای این مسجد نوشته شد
قدیمی‌هایی که از این مکان خاطره دارند می‌گویند شعار “مرگ بر شاه” اولین بار بر دیوارهای این مسجد نوشته شده و ساواک به حاج محمود کرامت تذکر داده بود که باید جلوی این گونه کارها را بگیرد و ایشان جواب داده بودند که من نمی‌توانم در مسجد را ببندم.
تدریس جذاب با تخته سیاه برای مردم؛ ایده‌ای از مقام معظم رهبری
در مساجد محله‌ مشهد مسجد بزرگ‌تر از مسجد کرامت نبود. آن چنان جمعیت پر می‌شد توی این مسجد که جای یک نفر آدم هم واقعاً نبود. بعد از نماز مغرب شروع می‌کردم به درس، سخنرانی نبود. درس بود. آن قدر جمعیت زیاد می‌شد که قبل از آنی که من شروع بکنم، وسط نماز در مسجد را می‌بستند که دیگر نمی‌شد کسی وارد بشود.
جمعیت متراکمی جمع می‌شد برای این‌که درس را گوش کنند، حالا درس چی بود؟ بنده آن‌جا هم حدیث، هم اعتقادات و هم نهج البلاغه تدریس می‌کردم؛ با تخته سیاه. خود شیوه‌ی کار برای مردم جاذب بود. من امتحان کردم دیدم که شیوه‌ی درس گفتن اگر چنانچه با ابتکار، با نوع آوری، با انگیزش، با بیان خوب و با عمده‌تر از همه، «محتوا» همراه باشد، توی آن یک چیزی باشد، همین جور لفاظی نباشد، جاذبه پیدا خواهد کرد.
مسجد کرامت از اول قلقله نبود!
کرامت اولش یک مسجد نبود که قلقله شود و درس تفسیری پیدا کند یا بشود قلب انقلاب مشهد. حاجی غنیان مقام معظم رهبری را به حاجی کرامت وصل نمود. تاثیراتی که حضرت آقا بر حاج کرامت نهاد باعث شد او خانه‌اش را تبدیل به مسجد کند با انتقال آقا به مسجد در واقع شکل‌گیری مسجد کرامت با همت آقا و فکر ایشان شروع شد.
ایشان خانه را عنوان وقف کرد به نام حسینیه و مسجد کرامت، که این سیاست آقا بود به رقمی این صیغه مسجد جاری شد که حاجی بتواند در مسجد دخل و تصرف بکند. به گفته حضرت آقا، بزرگان مسجد فکر کردند اگر بنده را ببرند به مسجد، که آن موقع من با دانشجویان و جوانان ارتباط فراوان داشتم، باعث رونق مسجد خواهد شد و همینطور هم شد.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.