عنوان ایده

ادب حضور در پیشگاه امام
ادب حضور در پیشگاه امام
وقتی از همه جا و همه‌ی افراد بریده‌ای خسته شده‌ای یک نیروی عجیبی تو را می‌کشد این جا، پایت را که داخل صحن می‌گذاری جهان با همه‌ی دل مشغولی‌ها و گرفتاری‌ها و بدبختی‌ها و همه تعلقاتش همان پشت ورودی صحن جا می‌ماند و تورها و سبک بال مثل همین کفترهای آرام، پر می‌زنی به یک فضای دیگر.
درک و برخورداری از یک زیارت حقیقی، در گرو شناخت و معرفت نسبت به امام و آداب زیارت و دیدار با اوست. در واقع آداب زیارت اولین مرحله ادب حضور در پیشگاه امام است. این شناخت نیازمند تامل درباره جایگاه امام، وظایف ما نسبت به امام و آگاهی از آداب تشرف به پیشگاه اوست. این مهم می‌تواند یکی از موضوعات قابل برسی در طرح‌های مشترک مسجد و فرهنگسرا باشد که در ادامه بدان پرداخته‌ایم:
طرح
کارگاه آموزشی با عنوان آداب زیارت، فضیلت زیارت و ارتباط با امام رضا(ع)
ضرورت پروژه
زیارت، ادای مزد رسالت و بیعت مجدد ماموم با امام و وفای به عهد و حقی است که امام بر گردن دوستداران و پیروان خود دارد. امام رضا(ع) فرمود:"ان لکل امام عهدا فی عنق اولیاءه و... "کسی که نمی‌تواند به مشاهد مشرف سفر کند، به زیارت قبور صالحان برود." اولین ادبی که زائر باید به آن در زیارت توجه داشته باشد آداب زیارت است. هر عمل نیک و مهمی را شان و مقامی است و آداب و شرایطی و برای مشرف شدن به حرم حضرت علی بن موسی رضا(ع) هم موارد متعددی در روایات به عنوان آداب زیارت ذکر شده است. شکی نیست که صرف حضور در محضر امام و ایستادن یا نشستن مودبانه در مقابل ضریح، زیارت به حساب نمی‌آید.
خادم فرهنگی مسجد پس از اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام از (20 دختر و 20 پسر نوجوان مقطع راهنمایی) و دعوت یکی از اساتید معرفی شده از سوی فرهنگسرا، دوره‌های آموزشی مجزایی را بر اساس طرح درس‌های موجود، در مسجد برگزار می‌نماید. این دوره‌ها شامل 8 جلسه، که 6 جلسه آن داخل مسجد و 1 جلسه در پارک موضوعی زیارت و جلسه نهایی با حضور استاد دوره، در حرم مطهر امام رضا(ع) به صورت عملی برگزار خواهد شد. ضمنا در جلسه آخر بعد از کلاس آموزشی و زیارت، همه گروه دسته‌جمعی به بازدید موزه‌های حرم مطهر خواهند رفت.
عنوان پیشنهادی: پلاک هشت
مخاطب: نوجوانان
قالب: کارگاه آموزشی
تعداد جلسه: 8 جلسه
بازه زمانی اجرا: پاییز
پیام‌ها
زائر با توجه به آنکه امام را حاضر و ناظر می‌بیند بایستی آداب زیارت را بجا آورد.
زائر باید با دلی صاف و نیتی پاک و با رغبتی فراوان به زیارت حضرت مشرف شود.
زیارت و ارتباط با حضرت باعث شکوفا شدن در جاده هدایت می‌شود.
وظائف فرهنگسرا
ارائه سرفصل و محتوای آموزشی
ارائه لیست اساتید حائز شرایط
تامین هزینه حق‌الزحمه و ایاب و ذهاب استاد و مخاطبین
ارائه اقلام تبلیغاتی به خادم فرهنگی مسجد
ارائه بن پذیرایی و جوایز به خادم فرهنگی مسجد
وظائف خادم فرهنگی مسجد
تبلیغات و اطلاع‌رسانی محیطی و دعوت و ثبت‌نام از مخاطبین برای حضور در برنامه
هماهنگی لازم با هیات امنا و امام جماعت مسجد
هماهنگی با موزه‌های حرم مطهر
پیش‌بینی مکان و زمان مناسب در مسجد برای اجرای برنامه
هماهنگی با اساتید معرفی شده از سوی فرهنگسرا
تهیه گزارش و نظارت بر حسن اجرای برنامه
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.