عنوان ایده

سامانه مشاوره مسجد
سامانه مشاوره مسجد
حلال مشکلات بودن، تنها مستلزم برخورداری از دانش نیست، بلکه قبل از هر چیز دلی بزرگ می‌خواهد و چشم‌هایی که نه تنها امروز، بلکه فردای تو را نیز مدنظر می‌گیرد و برای آن برنامه می‌ریزد. در زمانه¬ اکنون، که مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به دلیل سبک زندگی نادرست، روز به روز در حال افزایش است، تکیه گاهی لازم است که به همه ابعاد انسان توجه داشته و خیر دنیا و آخرت او را بخواهد.
مسجد؛ به دلیل برخورداری از جایگاه همه جانبه و داشتن ظرفیتی که می‌تواند متوجه همه ابعاد زندگی و حیات انسان باشد، می‌تواند بهترین نهاد اجتماعی در ارائه خدمت و هدایت و راهنمایی به انسان باشد چرا که هدف از بنای مسجد، ساخت انسان کامل و الهی است. راه‌اندازی سامانه مشاوره مسجد به منظور خدمت و راهنمایی به مومنین یکی از اقدامات در راستای نیل به مسجد طراز اسلامی است:
ایده: راه‌اندازی سامانه مشاوره و راهنمایی در مساجد
مسئله
لزوم هدایتگری مسجد در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی
مشروح ایده
یکی از کارکردهای مهم مساجد، نقش اجتماعی آن و امر مشاوره و راهنمایی مخاطبان می‌باشد. هدف از پیشنهاد راه‌اندازی این سامانه در مساجد ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، خانواده و … به عموم اهالی بوده و فعالیت‌های خدماتی این سامانه در تمامی مقاطع و مراحل آن، به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. در این طرح با توجه به گستردگی حوزه فعالیت در نظر گرفته شده برای آن، نیازمند همکاری و مساعدت مراکز و مؤسسات مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی، خواهد بود. به همین خاطر مساجد فعال- اقشار تأثیرگذار فرهنگی، اجتماعی و حقوقی- اساتید مجرب، مربیان تربیتی، مدرسین حوزه و دانشگاه و شبکه گسترده تبلیغ(روحانیون مستقر- مبلغین و مبلغات و ائمه جماعات)- مراکز و مؤسسات علمی و آموزشی- حوزه‌های علمیه و دستگاه‌ها و نهادهای دینی و فرهنگی و اجتماعی از عناصر فعال و تأثیرگذار در اجرای احسن و مناسب طرح می‌باشند.
اهداف
پیشگیری و درمان قبل از وقوع حوادث و ناهنجاری‌ها، از طریق مشاوره و راهنمایی عموم مردم به‌ویژه اهالی مسجد.
بهره‌گیری مناسب از ظرفیت های عظیم اهالی مسجد به خصوص اساتید، مربیان،‌ کارشناسان متخصص و متعهد مسجدی و نیز شبکه تبلیغی کشور در اجرای طرح.
احیاء و ترویج یکی از آموزه‌های مهم دینی،‌ یعنی بحث مشورت، مشاوره و راهنمایی، یکی از فعالیت‌های مهم مساجد از دیرباز تاکنون بوده است.
بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با محورها و موضوعات طرح.
ارتقاء سطح اطلاعات و دانسته‌های عموم مردم به‌ویژه مخاطبان مسجد در حوزه‌های تخصصی مرتبط با موضوعات طرح مانند: آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی- نظام خانواده- شناخت مسائل حقوقی- مشاوره تحصیلی- مشاوره فرهنگی و …
افزایش ارتباط و تعامل دوسویه با مؤسسات و مراکز مشاوره اجتماعی،‌ فرهنگی و دینی و نیز اشخاص حقیقی فعال و باتجربه
محورهای فعالیتی سامانه
مشاوره فرهنگی و اجتماعی: مسائل و مشکلات مربوط به خانواده- آسیب‌های اجتماعی- اعتیاد- جرائم اینترنتی- بزه‌کاری نوجوانان و جوانان- دوست‌یابی و ….
مشاوره دینی: احکام و مسائل مبتلابه در تمامی مقاطع سنی و جنسی- اخلاقیات- عقاید- شبهات دینی و اعتقادی و ….
مشاوره تحصیلی: برنامه‌ریزی درسی- نحوه مطالعه- موفقیت درسی- علل افت تحصیلی- کنکور- انتخاب رشته تحصیلی مشاوره حقوقی: حقوق زن و مرد- دیات- نفقه- مهریه- اسناد و املاک- طلاق و …
مراحل اجرا
تشکیل ستاد اجرایی همراه با تدوین دستورالعمل با مشارکت کارشناسان متخصص
اطلاع‌رسانی و تبلیغات عمومی از طریق شبکه مسجد و نیز رسانه‌های ارتباط جمعی مختلف
هماهنگی با اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط طرح جهت همکاری و تعامل براساس موارد مورد نیاز طرح
تهیه و تنظیم جدول زمان‌بندی آغاز بکار سامانه در مساجد هدف
تهیه مکان مناسب در مسجد و نیز ملزومات سخت‌افزاری اجرای طرح(کامپیوتر- میز- صندلی و …)
ارائه خدمات و فعالیت‌های مختلف عنوان شده به‌صورت رایگان در مساجد مورد نظر
معرفی موارد حاد به مراکز ذیربط مشاوره‌ای، درمانی، تحصیلی و حقوقی بیرون از مسجد
در اختیارگذاشتن منابع لازم جهت مطالعه مخاطبین نظیر کتاب، نشریات و سی‌دی‌ها و نرم‌افزارها در بخش‌های مختلف مشاوره با هدف تأثیرگذاری و افزایش آگاهی‌های مراجعه‌کنندگان
تهیه گزارش جامع از روند اجرای طرح با هدف شناسایی بیشتر فرصت‌ها و تهدیدها و محدودیت‌ها و ارسال آن به مبادی ذی‌ربط
پشتوانه نظری
مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) اگر مسجد، کیفیت شایسته‌ی خود را بیابد، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه و مردم و مسؤولان برداشته خواهد شد.
پیام به بیستمین اجلاس سراسری نماز،19/ 07/ 1390
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.