عنوان ایده

سه‌شنبه‌های متفاوت یک مسجد
سه‌شنبه‌های متفاوت یک مسجد
دست‌هایی که با هم می‌سازند و آباد می‌کنند، هرگز روزگار تنهایی را تجربه نخواهند کرد و خانه آبادشان، پاتوقی گرم و دوست داشتنی خواهد بود. مثل مسجد حسنی محله حافظیه، مسجدی که همه اهالی دست در دست یکدیگر آن را بنا نهادند، و حالا این روزها پاتوق صمیمانه خود را محفل همدلی، همراهی و کمک به یکدیگر قرار داده‌اند:
شناسنامه مسجد
نام مسجد: مسجد حسنی
سال ساخت:1344 شمسی
محل ساخت: تهران، منطقه 13، محله حافظیه
مسجد حسنی پایگاه مذهبی و فرهنگی خاطره‌انگیز محله حافظیه است که یک روز تنها مسجد این محله بود، هنوز هم وقت نماز و برگزاری مجالس مختلف که می‌شود، در شبستان اصلی‌اش جای سوزن انداختن نیست.
ایده‌های مسجد
دعوتی که اهالی محله اجابت کردند
اوایل دهه 40 هنوز محله حافظیه سر و شکل امروز را نداشت. جمعیت محله روز به روز بیشتر می‌شد و نیاز به ساخت مسجد و پایگاهی برای فعالیت‌های مذهبی هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد. محرم سال 1343 که از راه رسید، ریش‌سفیدان محله دور هم جمع شدند و با کمک اهالی، 157‌مترمربع زمین اولیه مسجد را خریداری کردند. تا مدت‌ها نمازجماعت همان جا زیر یک چادر بزرگ برگزار می‌شد.
وقتی عزاداری نخستین محرم در زمین کوچک مسجد برگزار شد، قدیمی‌های محله مرحوم کافی را برای سخنرانی دعوت کردند. وقتی مرحوم کافی از اهالی خواست برای ساخت مسجد دست در دست هم بگذارند، خیلی زود هزینه‌های لازم برای خرید 2 قواره 157‌مترمربعی دیگر فراهم شد و با عزم جدی نمازگزاران، یک سال بعد ساختمان اصلی مسجد حسنی، در محله حافظیه بنا شد.
خانه امید مردم محله
یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مسجد حسنی، که آن را تبدیل به خانه امید خانواده‌های کم‌بضاعت محله حافظیه، محله‌های اطراف و حتی نیازمندان مناطق حاشیه شهر کرده، امور خیریه مسجد است. فعالیت‌هایی که از سال 1380 جدی‌تری از سر گرفته شد و تا به امروز توانسته با جذب کمک‌های مردمی، 80 جهیزیه کامل برای نوعروسان کم‌بضاعت تهیه کند. از دیگر فعالیت‌های خیریه مسجد حسنی عبارتند از تهیه و توزیع سبد ارزاق، تهیه دارو و تأمین هزینه درمان بیماران نیازمند، وام‌های بلاعوض، مستمری ماهانه به خانواده‌های کم‌بضاعت و بی‌سرپرست، کمک هزینه اجاره‌خانه و...
بانوانی که همت خود را بسیج کرده‌اند
چند سالی است که بسیج مسجد هم شناسایی و کمک‌رسانی به نیازمندان را در دستور کار قرار داده و بانوان بسیجی مسجد برای شناسایی خانواده‌های نیازمند پیشقدم شده‌اند. فعالیت‌هایی مثل تهیه نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت در مقاطع مختلف سال، شناسایی بیماران و تهیه دارو برای آنها، تهیه جهیزیه، سبد ارزاق و کمک به سالمندان کهریزک که همگی با مشارکت بانوان نمازگزار و بسیجی مسجد حسنی انجام می‌شود. بانوان کار آماده‌سازی و بسته‌بندی کمک‌های مردمی را گاهی در شبستان مسجد و گاهی در منازل شخصی خود انجام می‌دهند.
سه‌شنبه‌های متفاوت مسجد
سه‌شنبه‌های هر هفته شبستان بانوان مسجد حسنی حال و هوای متفاوتی دارد. بانوان هنرمند و کارآفرین محله عصرهای سه‌شنبه پیش از اقامه نماز مغرب و عشا در شبستان مسجد گرد هم می‌آیند و هنرشان را در اختیار دیگر بانوان محله قرار می‌دهند. هنرهایی از قبیل نمد‌دوزی، خیاطی، بافندگی، ساخت عروسک‌های بافتنی و... که زمینه مهارت‌آموزی و درآمدزایی برای بانوان محله را فراهم می‌کند.
از کارآفرینی تا ایثار و پشتیبانی
حالا 3 سالی از شروع فعالیت بانوان هنرمند مسجد حسنی گذشته و تا به امروز بیش از 40 نفر از بانوان محله با یادگیری هنرهای مختلف به درآمدزایی رسیده‌اند. این بانوان هنرمند علاوه بر آموزش و یادگیری حرفه‌های مختلف و درآمدزایی، بارها هنرشان را برای دوخت لباس گرم و... برای مدافعان حرم به کار گرفته‌اند.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.