عنوان ایده

کاسب خوش غیرت وطنی
کاسب خوش غیرت وطنی
اگر در راسته بازارها و بازارچه‌های شهرمان قدم بزنی، در تعدد مارک‌ها و تبلیغات کالاهای خارجی گم خواهی شد و آن وقت است که جای خالی کالاهای ایرانی را حس خواهی کرد. در روزگاری که خرید کالای ایرانی و تبلیغ آن دیگر مایه مباهات هیچ کس نیست، تلاش برای عرضه و تولید کالاهای ایرانی و به دوش کشیدن سختی‌های آن تنها از یک کسبه خوش غیرت وطنی برمی‌آید.
شنیدن از تجربه تازه فروش کالاهای ایرانی ولو متضمن ضرر هم شویم شاید جالب توجه باشد اما مطمئنا خواهد توانست از نگرانی بسیاری از کسبه امروز درباره فروش کالای ایرانی بکاهد و حتی نشان دهد که نمایندگی کالاهای خارجی همیشه هم موفقیت‌آمیز نیست بلکه می‌تواند متضمن شکست و وابستگی باشد. اولین تجربه را بروایت "حاج حسین کریمی" کفاش خوش غیرت میدان خراسان می‌شنویم:
ایده: معرفی کسبه مومن و خوش غیرت در زمینه تولید و حمایت از کالای ایرانی و تقدیر از آنها در مسجد
ایده مرتبط بانک ایده: تقدیر از کسبه منصف محله
برگی از زندگی
حسین کریمی، کفش‌فروشی را از پدرش به ارث برده است. زمانی پدرش در دهه 30 حوالی سبزه ‌میدان بازار، به عرضه کفش‌های ایرانی می‌پرداخت. عشق پدر به عرضه و تولید کفش‌های ایرانی در وجود پسر نیز زبانه کشید.
واقعیت را درباره اجناس ایرانی و خارجی بگوییم
‌‌اغلب مشتریان از کیفیت کالاهای ایرانی می‌پرسند و ما چون با تولید‌کنندگان کفش ایرانی ارتباط داریم معمولاً درباره کفش‌های صندل بچگانه، اسپورت، مجلسی زنانه و کفش طبی زنانه اطلاعات خوبی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. بیشتر تولید‌کنندگان کفش ایرانی به ما اطمینان داده‌اند، چنانچه کفشی از نظر زیره، یراق‌آلات یا دوخت دچار مشکل شود به آسانی تعمیر یا تعویض می‌شود. اما این امکان درباره اجناس خارجی وجود ندارد و نمی‌توانیم به دروغ به مشتری اطمینان دهیم کالای خارجی تضمین دارد آن وقت باید بنویسیم: اجناس خارجی تضمین ندارند!
برای کالاهای ایرانی فرهنگ‌سازی و سرمایه گذاری کنیم
در قدیم مشتریان اعتقاد خوبی به کفش‌های ایرانی داشتند چون این کفش‌ها با چرم ایرانی به بازار عرضه می‌شد اما حالا کالای چینی بزک شده، خوشگل و با مدل‌های عامه‌پسند وارد بازار شده که مصرف‌کنندگان را فریب می‌دهد. شاید دروغ نباشد بگویم یک سال، تعدادی کفش خارجی وارد بازار کردم و سود خوبی بردم، اما در نهایت با منظره تلخی روبه‌رو شدم. "تولید‌کننده کفش ایرانی که برای ما کفش می‌دوخت به خاطر ناتوانی در رقابت با کفش چینی مجبور شده بود کارگاهش را تعطیل کند و به شغل کاذب پیک موتوری بپردازد"؛ موضوعی که تا عمق وجودم را تکان داد. به رغم توصیه بزرگان مذهبی و سیاسی درباره مصرف کالای ایرانی، متأسفانه فرهنگسازی در این زمینه وجود ندارد.
اگر جنس عیب و ایرادی داشته باشد پاسخگو هستیم
در این مغازه با اجناس ایرانی، مشتریانی داریم که زمانی کودک 5 ساله بودند و حالا با فرزندانشان از ما کالای ایرانی می‌خرند. تبلیغ نمی‌کنیم که اجناس ایرانی تضمین دارد چون شاید نوعی ضد تبلیغ برای این اجناس باشد اما به مشتریان می‌گوییم "چنانچه جنس عیب و ایرادی داشته باشد پاسخگو هستیم". اغلب فروشندگان در مغازه می‌نویسند جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود اما ترجیح می‌دهیم حتی یک مشتری خود را از دست ندهیم چراکه به راحتی این مشتریان وفادار ایرانی را جذب نکرده‌ایم. ما به مشتری زیره، گلچه، ‌بند، یراق‌آلات و هر عیب و ایراد کالای ایرانی را توسط تولید‌کنندگان تضمین می‌دهیم.
در شبکه‌های اجتماعی کالایمان را تبلیغ کردیم نتیجه خوبی گرفتیم
صنعت کفش ما در دنیا بعد ازکشورهای ایتالیا و ترکیه در مقام سوم قرار داشت. حالا چه اتفاقی افتاده روزبه‌روز اوضاع تولید و رقابت کالای ایرانی بدتر می‌شود؟ به رغم فراوانی کالاهای چینی در دور و بر مغازه برخی از فروشندگان هم نسبت به این نوع تبلیغات درباره کفش‌های وطنی گلایه دارند. خوشبختانه ما توانسته‌ایم تاحدودی مشتریان را متقاعدکنیم کفش ایرانی خوب داریم. برای این منظور در پایگاه ‌های اجتماعی، کانالی راه‌اندازی کردیم که مدل‌های کفش ایرانی را تبلیغ کنیم و خوشبختانه بازخورد‌های خوبی گرفته‌ایم. مشتریان ما بیشتر ساکنان میدان خراسان، ورامین، افسریه و شهرک‌های اطراف هستند.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.