عنوان ایده

هر مسجد آزادی یک زندانی
یکی از شاخصه‌های مسجد طراز اسلامی، حضور همه‌جانبه مسجد در زندگی مردمان و اهالی خویش است. مسجد فعال برای همه ابعاد زندگی مردم برنامه دارد و در محل بنای خود به نیازهای مخاطبان خویش پاسخ می‌دهد. مسجد سادات اخوی هم یکی از این مساجد نمونه است که با هدف تامین نیازهای مخاطبان خود، و ممانعت از تامین آنها در جایی دیگر، برنامه‌های مفصلی را تدارک دیده است. فعالیت‌های مسجد را به روایت مهراب نادری مسئول واحد فرهنگی مسجد می‌خوانیم:
ایده‌ها
هدفمان این بود همین جا به نیازها پاسخ دهیم
در زمانی که هیچ کلاس زبان انگلیسی در این منطقه وجود نداشت ما اولین کلاس زبان انگلیسی را از سال 1367 با توجه به نیازی که آن زمان وجود داشت برای بانوان برگزار کردیم که حدود سیصد نفر شاگرد داشتیم و تا شش سال این کلاس تشکیل می‌شد. از همان ابتدا هدفمان از تشکیل این کلاس‌ها این بود که مردم متدین خیابان ایران از جمله بانوان و جوانان برای رفع نیازهای اجتماعی مجبور نباشند به مناطق دیگری رجوع کنند که به طور مثال در همان اوایلی که رایانه مرسوم شده بود، ما در مسجد دوره‌های مختلف آموزش رایانه را برگزار کردیم.
رهبر معظم انقلاب درسال 1389 پیامی به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز فرستادند که در حقیقت یک راهبرد مهمی برای فعالیت‌های مساجد است و ما با توجه به پیام ارزشمند رهبر معظم انقلاب برای اجرای برنامه‌هایمان مصمم‌تر شدیم و در جهت رسیدن به اهداف مدنظر ایشان حرکت کردیم.
واحد عکاسی برای مسجدی‌ها
نزدیک به 15 سال است که واحد عکاسی شهید مرتضی آوینی را برای آقایان و بانوان فعال کرده‌ایم تا برای تهیه عکس شناسنامه به این واحد رجوع کنند و یک عکاس قابل اعتماد با قیمت کاملا ارزان که یک چهارم قیمت بیرون از مسجد است این نیاز اهالی محل را تامین کند.
کتابخانه صلواتی مسجد
کتابخانه نیمه‌فعالی داشتیم که پنج سال گذشته در نیمه شعبان با هماهنگی حجت‌الاسلام و المسلمین وحید گلپایگانی امام جماعت مسجد، کتابخانه شهید اسدالله میراسماعیلی را با عضویت صلواتی فعال کردیم که افراد با یک صد صلوات به نیت امام زمان و امام راحل و شهدا به همراه یک قطعه عکس عضو کتابخانه می‌شوند.
به برکت این صلوات‌ها تا کنون این کتابخانه با 1200 عضو به صورت فعال خدمت می‌کند که مسئولین کتابخانه آقایان مهدی نادری رتبه 340 کنکور ، میرکمالی رتبه 500 کنکور و اکبری فوق لیسانس مدیریت که از نخبگان کشور هستند با سیستم نرم‌افزاری کتابخانه شهید میراسماعیلی را اداره می‌کنند.
مسجد نت
سه سال است که مرکز مسجد نت شهید حمیدرضا پورزرگری را که کل خدمات یک کافی‌نت را انجام می‌دهد در محیطی بسیار سالم تاسیس کردیم، مسجد نت توسط یک سیستم مرکزی بر شش رایانه متقاضیان نظارت می‌کند.
مجموعه ورزشی فرهنگی مسجد
در سال 1393 مجموعه ورزشی برادران شهید علی رضا و مجتبی گل محمدی را افتتاح کردیم که بچه‌ها در دو روز از هفته می‌آیند و با فوتبال دستی و میز پینگ‌پنگ تفریح می کنند. بخش دیگری از فعالیت مسجد مربوط می‌شود به مجموعه ورزشی رزم انتظاران حضرت مهدی(عج) است که متصدی اولیه آن حاج آقای علمایی بودند که الان توسط آقای انصاری از شاگردان خاص ایشان اداره می‌شود. در این مجموعه رشته‌های ژیمناستیک، ورزش‌های رزمی و دفاع شخصی آموزش داده می‌شود.
غمگسار غمدیدگان
در پیام رهبر معظم انقلاب به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز آمده است "مسجد باید رابطه‌ خود را با غمدیدگانی که غمگساری می‌جویند، و حتی با نوزادانی که متولد می‌شوند، برقرار و مستحکم کند" بر همین اساس ما اگر بر کسی در خیابان ایران مصیبتی وارد شود، یک شب امام جماعت و مأمومین به منزل متوفی جهت تسلی بازماندگان می‌رویم و همچنین اگر یکی از نمازگزاران بیمار شود و چند شب برای نماز نیاید به عیادت ایشان می‌رویم.
همچنین در ادامه پیام رهبر معظم انقلاب آمده است: "چه نیکوست که دانش‌آموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوی امام جماعت، تشویق شوند" جناب آقای ابراهیمی مکبر مسجد سادات اخوی با رتبه 50 در کنکور قبول شد که در یک شب طی مراسمی مفصل از ایشان تقدیر کردیم.
هر مسجد آزادی یک زندانی
سال گذشته طرح ابتکاری هر مسجد آزادی یک زندانی را اجرایی کردیم. این طرح هم اکنون در سایت ستاد دیه کشور قابل مشاهده است، ما با آقای جولایی رئیس ستاد دیه کشور هماهنگ کردیم و پرونده پنج زندانی را برای دریافت کمک مردمی تحویل گرفتیم و با بنر و وسایل اطلاع‌رسانی از مردم دعوت کردیم تا برای آزادی این زندانیانی که به صورت غیر عمد اعم از زنان فرزنددار کمک کنند که با استقبال مردم غیور خیابان ایران طی سه شب 45 میلیون تومان جمع‌آوری کردیم و پنج زندانی را آزاد کردیم.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.