عنوان ایده

مسجد محله ما مرکز دنیاست
مسجد محله ما مرکز دنیاست
یکی از دغدغه‌های امروزین هر جوانی، مسئله ازدواج است، امری که بیش از آنکه مسیری برای زندگی باشد، با محاسبات و شاخ و برگ‌های بسیار همراه شده است و جوان امروز را در قید و بندهای بسیار گرفتار نموده است. این قید و بندها نه تنها زندگی انسان را بهبود نبخشیده است، بلکه موجب شده او در یک نقطه بایستد و به جای ادامه زندگی، درگیر گله‌مندی‌ها گشته و از ادامه مسیر باز بماند.
اما همانطور که رهبرمان فرموده‌اند "دانشجو یک موجود استثنائی است"، گاه در میان همه مردم، جوانی را می‌بینیم که در مسیری مخالف چنین رسومی حرکت می‌کند و الگوی کوچکی برای متفاوت نگریستن به زندگی می‌شود". محمد مجیری یکی از چنین جوانان و دانشجویانی است، تازه دامادی متولد سال ۷۲ و ۲۱ ساله؛ دانشجوی ترم آخر رشته فلسفه و حکمت اسلامی در دانشگاه خوارزمی تهران(تربیت معلم) و مسئول سابق بسیج دانشجویی این دانشگاه. گفتگوی زیر توضیحی بر این انتخاب متفاوت است:
آسان گرفتم، زود هم ازدواج کردم
هدف اصلی من از ازدواج در این شرایط این است که به جوانان بگویم بنده ۲۱ سال دارم و ازدواج کرده ام، چون همه چیز را آسان گرفتم.
از رسم و رسومات غلط دوری کنیم
بله با آسان گرفتن و با توکل به خدا و رها شدن از بند رسم و رسوم‌های غلط توانستم در سن ۲۱ سالگی به لطف پروردگار ازدواج کنم.
هر جای دنیا که هستید آنجا را مرکز دنیا بدانید
مراسم ما این موارد را ندارد و در مسجد و با حضور اهالی محل برگزار خواهد شد. اگر می‌خواهم جشن ازدواجم را در مسجد محل برگزار کنم، دو جامعه هدف دارم یکی خویشاوندان و دیگر مردم محل. چرا که حضرت آقا می‌گویند هر جای دنیا که هستید آنجا را مرکز دنیا بدانید و اقدام کنید.
اگر فقیر هستید شما را غنی می‌کنیم
ما بر اساس آیه قرآن که می‌گوید شما ازدواج کنید و اگر فقیر هستید خدا از فضلش شما را غنی می‌کند، اقدام کردیم. نکته مهم این است که ما مذهبی‌ها در این تفکر هستیم که باید غنی شویم و بعد ازدواج کنیم در صورتی که اینگونه نیست و خداوند می‌فرمایند ازدواج کنید و اگر فقیر هستید شما را غنی می‌کنیم.
در روایت هم داریم که جوانی نزد پیامبر(ص) رفت و گفت شغل و خانه ندارم و پیامبر گفتند ازدواج کن تا همه این مشکلات حل شود. مشکل در این است که بعضی از ما به بعضی بخش‌های قرآن معتقدیم و به بخش‌هایی از آن اعتقاد نداریم و این مشکل ایجاد می‌کند.
اگر به خدا توکل شود، همه مشکلات حل می‌شود
روزی که خطبه عقدمان را آیت‌الله عبودیت قرائت کردند، مهریه نیز مهرالسنه حضرت زهرا(س)، یک جلد کلام الله مجید و یک سفر کربلا و 14 عدد سکه بهار آزادی در نظر گرفته شده بود.
اما همسر بنده گفتند اگر من این 14 سکه را امشب از شما مطالبه کردم، شما این توانایی را دارید که این مقدار را به من بپردازید؟ گفتم نه! و این 14 سکه توسط عروس خانم به پنج سکه کاهش پیدا کرد و این هم نشان دیگری از ساده بودن و آسان گرفتن امر ازدواج است. که اگر به خدا توکل شود، همه مشکلات حل می‌شود.
تلاش کنیم انتخاب‌مان درست باشد
با انتخاب درست. در انتخاب از یک طرف توجه به قرآن و معارف اهل بیت مهم است و از طرف دیگر کُفیت. یک فرد مذهبی باید به سراغ یک خانواده مذهبی و هم کُف برود؛ باید دختری که انتخاب می‌شود نیز خانواده خوبی داشته باشد و خانواده او را بشناسیم. اخلاق، ایمان و اصالت خانوادگی سه رکن مهمی است که برای انتخاب همسر باید به آن توجه شود.
می‌توان مراسم عقد را در مسجد برگزار کرد
ما در محله خودمان یک مسجد داریم و آنجا را مرکز دنیا می‌دانیم. خواستم به مسجدی‌های محله که همیشه نماز جماعت را در مسجد می‌خوانند؛ اما پسر ۲۹ ساله‌اش هنوز ازدواج نکرده و یا دختر ۳۰ ساله‌ای هنوز ازدواج نکرده، این پیام را منتقل کنم که می‌توان ازدواج کرد و جشن عقدی برگزار کرد اما حتما این جشن در تالار نباشد و در مسجد باشد.
می‌توان جشن عقدی بدون گناه و معصیت برگزار کرد و می‌توان مراسم عقد را در مسجد برگزار کرد؛ همان طور که در زمان حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار مسجد پایگاه همه چیز بود از علم گرفته تا جهاد.
برنامه‌ی ازدواج کاملا بومی و محلی بود
برنامه در فضای مناسب حسینیه مسجد برگزار می‌شود. برنامه‌ای که کاملا بومی و محلی است و به جز سخنران که حاج آقای گرجی هستند، سایر برنامه‌ها توسط پتانسیل‌هایی که در کانون بسیج محل و در مسجد داریم، برگزار خواهد شد. گروه تئاتر از بچه‌های بسیج محل هستند، مجری برنامه و قاری قرآن از اعضای مسجد محل هستند و مراسم شعر خوانی نیز توسط خردسالان مسجد محل انجام خواهد شد.
از پتانسیل‌های مسجد استفاده کردیم
اصل مطلب این است که پتانسیل‌های بسیج و مسجد محل را استفاده کرده‌ایم و با اینها می‌خواهیم یک جشن برگزار کنیم.
انتخاب همسر به شیوه سنتی
نه به شیوه سنتی انتخاب همسر کردیم. ایشان بعد از دیپلم به جامعة‌القرآن رفتند و در حال حفظ قرآن هستند.
حل مسئله ازدواج به هنر جوان بستگی دارد
در حال حاضر جوانانی که در خانواده‌های مذهبی هستند و خانواده‌ها با ازدواج آنها موافق نیستند، حل این مسئله به هنر این جوانان بستگی دارد. باید آنها با استفاده از مبانی محکم دینی پیش بروند چرا که خانواده‌ای که مومن هستند، حرف قرآن و پیامبر را گوش می‌دهند و محب از حرف محبوبش تبعیت می‌کند.
اگر با همین احادیث، قرآن و سخنان رهبر با خانواده‌ها صحبت کنند و به آنها بگویند که شما مکلف هستید بدون اینکه ما بگوییم اسباب ازدواج ما را فراهم کنید. ازدواج موقعی که «ترس» از افتادن در گناه داشته باشیم واجب می‌شود نه موقعی که در گناه افتادیم که باید این موارد را برای خانواده مطرح کنند.
اگر دنبال ائمه هستیم شبیه‌شان باشیم
نکته آخرم، تذکر در مورد سختگیری آقایان و به ویژه ازرشی‌ها در امر انتخاب همسر است که به دنبال فردی مشابه حضرت زهرا(س) می‌گردند. باید توجه داشت اگر به دنبال حضرت زهرا(س) هستند، خودشان نیز باید اندکی مشابه حضرت علی(ع) باشند. باید توجه داشت این سخت‌گیری‌هایی که دارند مانع از این می‌شود که ازدواج موفق و به موقعی داشته باشند.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.