عنوان ایده

مسجد محل بروز خلاقیت جوانان
مسجد محل بروز خلاقیت جوانان ، معنایی متفاوت در یک مسجدمدرسه متفاوت، مسجدی که بچه های مدرسه مهمان خویش کرد تا خلاقیت‌ها و استعدادهای خویش را به منصه ظهور برسانند. تعبیری متفاوت از یک مسجدمدرسه که کتر نظیرش را در تاریخ می‌بینیم.
از این روز شایسته است روی به سمت تاریخ بگردانیم و از داستان پرماجرای مسجدمدرسه‌ها سؤال کنیم تا آنچه را در گذر زمان از دست داده‌ایم دوباره به دست بیاوریم. در ادامه ایده‌هایی از مسجدمدرسه میانچال کاشان را از لابلای خاطرات این مسجد مرور می‌کنیم:
ایده‌هایی از مسجدمدرسه میانچال برای مسجد امروز
حضور در مدرسه
حاج محمد مدنی مربی درس دینی مدارس کاشان بود. در مدارس حاضر می‌شد و برای بچه‌ها معارف دینی آموزش می‌داد. ابتکار حاج محمد این بود که در خلال درس‌های دینی، از مسائل اجتماعی و سیاسی روز می‌گفت و آنها را به خوبی با حوادث زمان جلو می‌برد.
جذب نخبگان
در خلال کلاس‌های معارف، حاج محمد تنها به تدریس اکتفا نمی‌کرد بله به استعدادها و علاقمندی‌های دانش‌آموزان توجه داشت. برای همین هم توانسته بود از بچه‌های مدرسه کلاس سرودی تشکیل دهد و آنها را آرام آرام برای تمرین و اجرا به مسجد بیاورد.
علاقه‌مندی‌هایی که در مدرسه به آنها توجهی نشده بود، در مسجد میانچال پشتیبانی گرم یافته بود.
متعهد و منظم
برای همه چیز برنامه‌ریزی شده بود. گروه سرود تنها هدف و برنامه مسجد نبود. بچه‌ها گام به گام جلو می‌رفتند. بعد از موفقیت در برگزاری سرود، حالا مناظره‌هایی دو نفره در مسجد تشکیل می‌دادند. آنچه در همه برنامه‌ها هدف بود خلاقیت جوانان بود.
آرام آرام مناظره‌ها جایش را به تئاتر داد. کتاب‌ها به دست بچه‌ها می‌رسید و قصه‌های نمایش از روز زندگینامه شخصیت‌های معروف تاریخی نوشته می‌شد تا روایتگر مسلمانی از دیروز تا امروز باشد.
تشویق و همراهی
حاج محمد و پدر بزرگوارش حاج رضا مدنی، در مقابل مخالفت‌هایی که می‌شد، بچه‌ها را به خوبی حمایت می‌کردند. بچه‌ها هر روز در مسجد تمرین سرود و تئاتر داشتند، حاج محمد بهترین کتاب‌ها و منابع را در اختیار دانش‌آموزان می‌گذاشتند و در خلأ تمرین‌ها حضور می‌یافتند.
کمک هزینه اردو و حتی هدیه گرفتن از دست حاج رضا در صفوف نماز و دیدار خصوصی با علما، هدیه‌هایی بود که فضایی متفاوت برای بچه‌های مسجد به وجود آورده بود.
پرورش خلاقیت‌ها
دست بچه‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی در مسجد باز بود. بچه‌ها کتاب‌های مختلف را می‌خواندند و محتوای نمایشنامه‌ها را می‌نوشتند. متن‌ها اجرا و تمرین می‌شد و تنها هنگام تمرین حاج محمد بر روند کار نظارت می‌کرد.
بچه‌ها از مناظره‌های دونفره رسیدند به اینکه می‌توانند علاوه بر سرود و گفت و گو، نمایش هم داشته باشند. اینگونه خلاقیت جوانان حمایت و پشتیبانی می‌شد.
سن تئاتر مسجد
کارهای نمایشی آنقدر خوب پیش رفت که وقتی بچه‌ها احساس کردند به جایی برای اجرای نمایش و تئاتر لازم دارند، تصمیم گرفته شد سنی برای تئاتر بسازند. قرار بود حیاط مسجد حوزه علمیه بشود برای همین هم بچه‌ها دست به کار شدند و درخواست کردند موقع ساخت سنی هم برای تئاتر ایجاد شود. همه راهها باز بود تا خلاقیت جوانان به ثمر بنشیند.
معلم مدرسه در مسجد
یکی از ابتکارهای حاج محمد استفاده از معلمان مدارس برای برگزاری کلاس در مسجد بود. نصرت شادنوش قمی از جمله معلمانی بود که حاج محمد او را جذب کرده بود تا در مسجد برای جوانان کلاس آزاداندیشی برگزار نماید و آنها را در جریان مسائل روز قرار دهد.
حاج محمد تنها با دانش‌آموزان همراه نبود، بلکه با معلمان و مسئولان مدارس هم رابطه نزدیکی داشت.
سفرهای تربیتی
یکی از برنامه‌های جذاب مسجد برای دانش‌آموزان برگزاری اردوهای تفریحی در مناطق خوش آب و هوا بود. مسجدی‌ها در یک سفر یک روزه در محل اردو به تفریح و استراحت می‌پرداختند و در کنار آن سخنرانی و برنامه‌های فرهنگی داشتند.
از جمله هدیه‌های مسجد برای بچه‌ها کمک هزینه شرکت در اردو و زیارت بود که به عنوان تشویق به آنها تعلق می‌گرفت.
آینده‌نگری و تربیت نیرو
حاج محمد بچه‌ها و ظرفیت‌هایشان را خوب می‌شناخت برای همین هم وقتی می‌دید کسی بسیار پیشرفت کرده و خوب دارد حرکت می‌کند، با او صحبت می‌کرد تا درس خود را ادامه دهد و حتی به حوزه علمیه برود.
خیلی از نیروهای آینده انقلاب،با توصیه‌ی حاج محمد انسان‌های بزرگی شدند و هر کدام به نوعی به انقلاب خدمت کردند.



برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.