عنوان ایده

همه اهالی این مسجد خانم هستند
همه اهالی این مسجد خانم هستند. مسجد حضرت رقیه(س) پونک از جمله مسجدهایی است که اهالی محله، چراغش را روشن نگه داشته و آنجا را محفل همیشگی خود می‌دانند. مدتی است بانوان محله تصمیم گرفتند این مسجد را از حالت نیمه تعطیل، بیرون آورده و احیاء نمایند:
شناسنامه مسجد
نام مسجد: مسجد حضرت رقیه(س)
زمان ساخت: قدمت مسجد به بیشتر از 300 سال می‌رسد.
محل ساخت: تهران، منطقه 2، پونک، محله پایین
مسجد حضرت رقیه(س) نخستین و قدیمی‌ترین مسجد روستای پونک است که بیش از 300 سال قدمت دارد. مسجد حضرت رقیه(س) در محله پایین؛ کوچه پونه یکم ساخته شد.
ایده‌های مسجد
بیایید چراغ این مسجد را روشن نگه داریم
مسجد حضرت رقیه(س) در محله پایین ساخته شد و سال‌ها بعد، مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در محله بالابه کمک اهالی دایر گردید. آن زمان بیشتر مردم مراسم‌شان را در مساجد برگزار می‌کردند. مسجد حضرت ابوالفضل(ع) بزرگ‌تر، فعال‌تر و محبوب‌تر از مسجد حضرت رقیه(س) بود. برای همین چند سال، کسی به این مسجد کوچک نمی‌آمد و به نوعی نیمه‌تعطیل بود.
تا اینکه عزت پونکی، یکی از بانوان تأثیرگذار پونک از بقیه بانوان خواست تا نمازهایشان را در این مسجد بخوانند و چراغش را روشن نگه دارند. شب نشینی‌های زمستانی برای بانوان حالا طعم قصه‌های انبیاء و ائمه را گرفته بود.
نمازهایی که باعث احیاء مسجد شد
مسجد حضرت رقیه(س) اتاق کوچکی بود که هیچ‌وقت نماز جماعتی در آن برپا نمی‌شد. هفته‌ای یکبار فردی به نام«الهی» از کن می‌آمد و فقط در مسجد ابوالفضل(ع) نماز می‌خواند. مردم از مرحوم عزت پونکی شنیده بودند که اینجا خانه خداست.
خودش هم برای اینکه این مسجد غریب نماند، ماه محرم و صفر به مسجد حضرت ابوالفضل(ع) می‌رفت و ماه دیگر به مسجد حضرت رقیه(س). خودش در خانه آش و حلوا درست می‌کرد و به مسجد می‌برد. با اینکه سواد نداشت آنجا جلسه قرآن، زیارت عاشورا و دعای علقمه می‌خواند. بعدها هم به پیشنهاد مردم و او که 15سال پیش از دنیا رفته است نام مسجد را که به مسجد محله پایین معروف بود، حضرت رقیه(س) گذاشتند.
همه اهالی مسجد در ساخت آن سهمی دارند
این روزها دیوار بیرونی مسجد حضرت رقیه(س) حدود یک‌متر قطر دارد. داخل آن یک اتاق 20متری، سرویس بهداشتی، آبدارخانه و حیاطی با چند درخت است که همسایه‌ها آن را وقف کرده‌اند. در واقع اهالی برای بزرگ کردن مساحت دو مسجد محل، بخشی یا همه ملک‌شان را وقف کرده‌اند. مسجد حضرت رقیه(س) چند بار بازسازی شده‌ اما مهم‌ترین تغییرات آن بعد از انقلاب اسلامی با کمک اهالی محل اتفاق افتاده است.
کادر اجرایی این مسجد همه خانم هستند
در مسجد حضرت رقیه(س) هر کدام از بانوان مسئولیتی را برعهده دارد، از نظافت در آشپزخانه گرفته تا جارو کردن حیاط و چای‌ دادن و.... خانه سلامت محله به تعدادی از زنان نمازگزار کارت خادمی داده است و مشخص است که چه کسانی خادم مسجد حضرت رقیه(س) هستند.
نماز ظهر هر روز حتی جمعه‌ها در مسجد برپاست اما نه به شکل جماعت بلکه هر کدام از خانم‌ها نمازشان را فرادا می‌خوانند. علاوه بر این بیشترشان برای حل گره‌های زندگی‌شان نذر می‌کنند و آن را در مسجد بجا می‌آورند. در ماه رمضان و محرم یا مناسبت‌های خاص هم غذای نذری توزیع می‌کنند. در واقع همه این کارها با هدف روشن نگه‌داشتن چراغ مسجدی است که زمانی کم‌رفت‌‌وآمد بود.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.