عنوان ایده

بانویی 50 متر از خانه‌اش را وقف مسجد کرد
مسجد کوکب‌الحاجیه توسط بانویی به نام حاجیه کوکب سرشار، در دهه 30 ساخته شد و نامگذاری مسجد نیز به همین دلیل است. این بانو فضایی از منزل خود را برای ساخت مسجد وقف کرد. وی خانه‌ای بزرگ داشته است و برای اینکه بتواند در مسجد نماز بخواند یک گوشه حیاط این خانه به مساحت 50 متر را برای ساخت وقف مسجد می‌کند و مسجد کوچکی می‌سازد.
شناسنامه
نام مسجد: کوکب‌الحاجیه
بانی مسجد: حاجیه کوکب
مکان مسجد: خیابان وحدت اسلامی، بعد از پل ابوسعید، خیابان فرهنگ
سال ساخت: دهه 30 شمسی
ایده‌¬های مسجد
وقف فضایی از منزل برای مسجد
حاجیه کوکب سرشار، پشت فضای فعلی مسجد ساکن بوده است و تصمیم می‌گیرد یگ گوشه از حیاط این خانه به مساحت 50 متر را برای ساخت مسجد وقف کند و مسجد کوچکی بسازد. او یک درب از داخل حیاط به داخل مسجد باز می‌کند، تا بتواند به راحتی از خانه خودش به مسجد برود و نماز بخواند. این ماجرا به حدود شصت سال قبل باز می‌گردد. بعد از مدتی آن مرحومه از آن خانه نقل مکان می‌¬کند و خبر دیگری از او در دست نیست، اما مسجدی که ایشان وقف کرده‌اند، هنوز محل رفت و آمد مومنین است.
احیاء و ترمیم مساجد قدیمی
سال‌ها قبل جمعی از جوانان محل، دست به بازسازی مسجد زده و ترمیم و مرمت¬ش کردند. مساحت کل مسجد کوکب‌الحاجیه حدود پنجاه متر است. شبستانی مشترک که با بخش مردانه و زنانه با پرده‌ای جدا شده است. خانه آن مرحومه از سوی یکی از علمای کویت خریداری و تبدیل به حسینیه شده است. البته با وجود آنکه فضای پشت مسجد حیاط و باغچه است، بانیان حسینیه اجازه توسعه مسجد را ندادند. مسجد کوکب‌الحاجیه نیز، همچون مسجد گوهرشاد مشهد، از آن دسته مساجدی است که یک بانو، بانی ساخت آن بوده است.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.