عنوان ایده

شکوفایی فناوری‌ها و هنرهای قرآنی
در دو دهه گذشته، نوآوری و دانایی به محور توسعه کشورهای پیشرفته یافته تبدیل شده است. در این فضا اقتصاد فیزیکی جای خود را به «اقتصاد دانایی محور» داده که در آن مهمترین عامل تولید، نه نیروی کار و سرمایه، بلکه «دانایی» و «فناوری» است. یک دسته از دانش‌ها، که از اهداف مهم فرهنگی کشور است، فعالیت‌های قرآنی است.
مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی، به منظور کمک به ایجاد کسب ‏و کارهای فناور و متکی بر ایده‌های نو، محیطی مناسب فراهم آورده تا در این محیط با بهره‌برداری مشترک از منابع، کاهش هزینه‌ها و دسترسی به مشاوره‌های لازم، احتمال موفقیت موسسات نوپا را افزایش دهد:
ایده: حمایت از کسب و کارهای قرآنی با هدف تشکیل موسسات مربوطه و ارائه خدمات آموزشی به آنها
معرفی
مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی، یک مرکز رشد تخصصی با تمرکز بر توسعه کسب‏ و کارهای قرآنی، دینی و فرهنگی است. این مرکز، به همت سازمانِ فعالیت‏‌های قرآنی دانشگاهیان جهاد دانشگاهی ایجاد شده که به عنوان سازمانی پیشرو و پژوهش محور، توسعه و ترویج فرهنگ و علوم قرآنی در بین دانشگاهیان کشور را وظیفه اصلی خویش تعریف نموده است.
مرکز رشد فناوری‏‌ها و هنر قرآنی مجموعه‌‏ای است تحت مدیریت متخصصان حرفه‌ای که با ارائه خدمات حمایتی پیوسته و قابل دسترسی و ارائه مشاور‌ه‌های لازم، زمینه ایجاد و رشد کسب‏ و کارهای قرآنی و فرهنگی را مهیا می‏‌نماید. این مرکز تلاش دارد تا حلقه مفقوده تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی سازمان‌های علمی و فرهنگی در زمینه فناوری‌های فرهنگی، دینی و هنر اسلامی ـ ایرانی باشد.
فضای مرکز رشد فناوری‌‏ها و هنر قرآنی به مساحت 330 متر مربع در طبقه اول از یک ساختمان مجزا قرار دارد. علاوه بر این فضا، بخشی از ساختمان مرکزی فعالیت‌های قرآنی(روبروی مرکز رشد) که شامل کتابخانه، فضای کارگاهی، سالن کنفرانس، ناهارخوری و ... می‌گردد برای ارائه خدمات تخصصی به واحدهای فناوری در اختیار مرکز رشد قرار داده شده است.
ارائه مشاوره جهت استفاده از تجربیات و موفقیت بالاتر در کسب و کار تازه، همچنین ارائه آموزش جهت تضمین نیروهای انسانی برای برنامه‌های آتی و انتشارات از مهمترین خدماتی است که در این مرکز انجام می‌گیرد.
چشم‌انداز
مرکز رشد و شکوفایی فناوری‏‌ها‌ و هنر قرآنی با گردهم‌‏آوری استعدادهای نوآور و خلاق و همچنین فناوری مورد نیاز در جهت تحقیق و توسعه مبتنی بر قابلیت‌های قرآنی و فرهنگی، پیشروترین مرکزی است که بستری مناسب برای برخورداری و بهره بردن از فوائد این حوزه فراهم نموده است. استقرار در این مرکز، یکی از مزیت‌های اصلی مخاطبین مرکز رشد در راه رسیدن به موفقیت است چرا که جایگاه ممتازی در میان مراکز رشد فرهنگی و هنری منطقه دارد. این مرکز، بزرگترین شبکه متخصصین فعال در حوزه‏ کسب‏ و کارهای مرتبط با قرآن کریم در کشور را دارا است و دارای شرایط مناسب جهت عرضه محصولات واحدهای حمایت شده در حوزه کشورهای مسلمان می‏‌باشد.
اهداف
بسترسازی جهت تجاری کردن دستاوردهای فناورانه قرآنی- فرهنگی‏‏
ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان فعال در حوزه قرآن و فرهنگ
کمک به رونق اقتصاد کشور به وسیله ترویج صنایع فرهنگی و دینی در سطح ملی و بین‌المللی
ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای خرد و کوچک قرآنی و فرهنگی
کمک به تولید دانش نوین و فناوری در زمینه‌‏ی نوآوری‏‌های قرآنی و کسب‏وکارهای فرهنگی
تدوین و ارائه آموزش‌های علمی ـ کاربردی و دوره‌های عالی پژوهشی با همکاری دانشگاه‌ها در راستای بسترسازی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در زمینه ‌های قرآنی – فرهنگی
‌تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری‌های قرآنی قابل عرضه به بازار در سطح منطقه با بهره‌‌گیری از توان و فرصت‏‌های موجود در استان تهران و کشور
پشتوانه نظری
مقام معظم رهبری(حفظه‌الله):
می دانید من جزو کسانی هستم که نسبت به فعالیت‌های قرآنی دنبال‌گیری و احساس مسئولیت ویژه دارم؛ از قبل از انقلاب، الان هم همین جور است. یعنی اگر در یک مسجدی دَه نفر جوان هم جمع شوند تلاوت قرآن کنند، از نظر من مطلوب است؛ این را دوست می‌دارم. لکن شما اگر فعالیت قرآنی می‌خواهید بکنید، باید فعالیت قرآنی شما با فعالیت قرآنىِ غیر دانشگاهی فرق داشته باشد. لذا اگر شما هم فرض کنید بخواهید همان لحن و نوا و شیوه‌ فلان قاری و تجوید و صدای خوش و... را مثل بقیه تکرار کنید، البته خیلی خوب است؛ اما فعالیت جهاد دانشگاهی در قرآن، این نیست؛ یک چیزی فراتر از این است. ببینید باب فهم دانشگاهی در مواجهه‌ با قرآن چیست. بروید سراغ فهمیدن قرآن. قرآن‌خوانِ شما جوری باشد که وقتی قرآن می‌خواند، جلسه‌ای که مستمع قرآن اوست، مفاهیم قرآن را با دل خود لمس کند؛ حس کند؛ و جلسه‌ قرآن‌خوانی شما، جلسه‌ مفاهیم قرآن هم باشد. اینها ابتکار لازم دارد؛ بابِ شماست.
بیانات در بازدید از پژوهشکده‌ی رویان 25/ 4/ 86
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.