عنوان ایده

ورزش را به مسجد محله خود ببریم
ورزش کردن در محیط‌های حرفه‌ای ورزشی مستلزم داشتن وسایل خاص است. این تفکر برخی از افراد است که با ترسیم کردن چنین خط قرمزهایی در واقع به ورزش خیانت می‌کنند. حال عده‌ای این چارچوب را تغییر داده‌اند. آمده‌اند بگویند ورزش آن هم از نوع همگانی می‌تواند در هر محیط و فضایی مورد توجه قرار گیرد و انسان را به خود جلب کند تا در نهایت اثرات مثبت آن بر سلامتی جسم و شادابی روح و روان متبلور شود.
اهالی مسجد حضرت ابوالفضل( ع) محله دولت‌آباد کرج همان عده‌ای هستند که به دنبال کمرنگ کردن این خطوط خود ساخته‌اند. آنها با بردن ورزش به مسجد محله خود می‌خواهند تعالی روح و جسم را باهم داشته باشند. به حضور اهالی این مسجد رفتیم تا از زبان آنها دلایل این عزم و تصمیم مهم را جویا شویم:
علیرضا خیری، مربی ورزش همگانی در مسجد حضرت ابوالفضل(ع):
اثرات مثبت ورزش در میان نمازگزاران میانسال
در فضای مسجد و در هنگام نماز جماعت، خیل زیادی از اهالی محل را می‌دیدم که به هنگام نماز به سختی به رکوع و سجود می‌روند و اعمال نماز خود را با دشواری انجام می‌دهند. این فکر به ذهنم رسید که ورزش همگانی و نرمش را به فضای مسجد بیاوریم. موضوع را با امام جماعت مسجد و هیئت امنا در میان گذاشتم و پس از بررسی‌های نهایی به این نتیجه رسیدیم که ورزش می‌توانند شادی وصف‌ناپذیری را در میان نمازگزاران ایجاد کند.
ورزش عامل شادابی جسم و تعالی روح
امروز با گذشت نزدیک به یک سال و نیم همه چیز روال عادی به خود گرفته و در زمان‌های مشخص در طول هفته اهالی می‌آیند و پس از عبادت در خانه خدا تن و جسم خود را به نسیم ورزش می‌سپارند و با روح و جسمی صیقل یافته به منازل خود می‌روند.
ورزش را در هر مکان و موقعیتی می‌توان انجام داد
ما این کار را شروع کردیم تا اهمیت ورزش را به همگان ثابت کنیم و بگوییم ورزش را می‌توان در هر موقعیت مکان و زمانی انجام داد، در عین حال معتقدیم مساجد می‌توانند محرک خوبی برای پرداختن اهالی به ورزش آن هم از نوع همگانی باشند و هسته‌ای شوند برای جلب مردم به ورزش شهروندی.
حجت‌الاسلام یزدی، امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع):
جلب توجه مردم به مسجد از طریق ورزش
مساجد همواره در کشورمان محیطی برای پیوند بیشتر ساکنین محل بوده و حلقه وصلی برای نزدیک شدن محسوب می‌شوند. ما نیز در مسجد محله دولت‌آباد سعی کرده‌ایم نگاهی موثر به ابعاد زندگی اهالی داشته باشیم و در حد توانمان آنها را در حل مشکلاتشان یاری دهیم.
جذب جوانان به مسجد از طریق مسابقات ورزشی
۴ سال پیش برای هدایت نوجوانان و جوانان محل تیم‌های ورزشی مسجد را راه‌اندازی کردیم و با تاسیس باشگاه فاتح کرج جمعی از نونهالان و نوجوانان را در قالب تیم‌های ورزشی به مسابقات اعزام کردیم که حاصل آن کسب عناوین برتر دو تیم از ۵ تیم تشکیل شده در لیگ فوتسال البرز بود.
ورزش همگانی برای اهالی محل
در کنار این برنامه‌ریزی برای جوانان با پیشنهاد پیشکسوت فوتبال تصمیم گرفتیم ورزش همگانی را نیز برای اهالی محل راه‌اندازی کنیم و در قالب نرمش‌های چند دقیقه‌ای پس از اقامه نماز نشاط و شادابی جسمی را نیز در کنار تعالی روح به نمازگزاران هدیه کنیم.
منبع: گزارشی از مجتبی علی مردانی
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.