عنوان ایده

آیین خدمت
خدمتگذاری و مسئولیت نیازمند دو بال مهم است. بال تعهد و بال تخصص. بال تعهد از انسان می‌خواهد با انگیزه الهی و به قصد خدمت به مردم وارد عرصه شوی، آنگاه بال تخصص حرکت را سرعت خواهد بخشید و منتهی به پرواز خواهد شد، چرا که انسان را وامی‌دارد تا در هر عرصه‌ای که می‌خواهد خدمت کند، دانش و اصول لازم و ضروری آن را بیاموزد.
بنابراین شایسته است مسئولین و مدیران در عرصه فعالیت و خدمتگذاری خود، آیین خدمت را بیاموزند و خدمتگذاری را آنچنان که رواست بجا آورند. روز کارمند بهانه ایست برای نهادهای فرهنگی تا آیین خدمت را به کادرهای اجرایی و مدیران خود بیاموزند. در هفته دولت، "آیین خدمت" هدیه‌ای است از سوی مسجد به همه کارمندان خدمتگذار:
ایده: اهدای کتاب به مسئولین شهری و روستایی از طرف مسجد که در ارتباط با مسئولیت و خدمت آنهاست.
مسئله
لزوم تقویت دانش‌ها و لوازم مدیریت و خدمتگذاری برای مردم
محدود شدن مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در بعضی منکرات فردی و یا اجتماعی
عدم ارتباط مسجد با مسئولین شهری
مشروح ایده
در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی که با انقلاب اسلامی ایران آغاز شده است، مسجد می‌تواند نقش‌های مهمی ایفا کند. به عنوان مثال در مرحله دولت اسلامی؛ مسجد به طور طبیعی با دعوت مردم به شرکت در انتخابات و انتخاب افراد متدین و متعهد، یا برگزاری جلسات پرسش و پاسخ مسئولین، نقش‌آفرینی می‌کند.
در راستای این نقش‌آفرینی، پیشنهاد می‌شود در ابتدای دوره مسئولیتی مدیران شهری و براساس سطوح مسئولیتی آنان، کتاب‌هایی در زمینه خدمت به مردم و مسئولین دولت اسلامی تهیه و پیوست نامه‌ای به امضای امام جماعت و در صورت امکان با حضور در دفتر وی (حضور امام جماعت و یا افرادی از هیئت امنا و یا مستولین مسجد) و تبریک فرصت خدمت به مردم، کتاب مرتبط به مسئولیت به وی اهدا شود.
کتاب های پیشنهادی
عهدنامه مالک اشتر: نامه امام علی(ع) به مالک اشتر
برای مدیران (رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به مدیران، انتشارات سروش)
آیین شهرداری (بیانات امام خامنه‌ای در دیدار اعضای شورای شهر تهران، نشر شهر) مناسب برای مسئولین شورای شهر و شهردارها و معاونین وی
بایدها و نبایدها
لازم است کتاب اهدایی جنبه کاربردی داشته و مرتبط با زمینه مسئولیتی مسئولین باشد.
کتاب‌ها خلاصه و مفید باشند تا امکان مطالعه مطالب آن برای مسئولین وجود داشته باشد.
از تهیه کتاب‌های قطور که احتمال مطالعه آنها کمتر است پرهیز شود.
دستاوردهای ایده
نقش آفرینی غیرمستقیم در گسترش دینداری در جامعه (الناس علی دین ملوکهم)
ترویج روحیه و تفکر خدمت به مردم
گسترش روحیه امر به معروف و نهی از منکر
انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر
انجام دستور دینی خیرخواهی به مسئولین (النصیحه لأئمه المسلمین)
نقش آفرینی در فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی (مرحله دولت اسلامی)
پشتوانه نظری
مقام معظم رهبری:
بعد از آن که نظام اسلامى پیش آمد، نوبت به تشکیل دولت اسلامى به معناى حقیقى مى‌رسد؛ یا به تعبیر روشن‌تر، تشکیل منش و روش دولتمردان یعنی ماها به گونه اسلامى؛ چون این در وهله اول فراهم نیست؛ بتدریج و با تلاش باید به وجود آید. مسئولان و دولتمردان باید خودشان را با ضوابط و شرایطى که متعلق به یک مسئول دولت اسلامى است، تطبیق کنند. یا چنان افرادى اگر هستند سر کار بیایند؛ یا اگر ناقصند، خودشان را به سمت کمال در آن جهت حرکت دهند و پیش ببرند. این مرحله سوم است که از آن تعبیر به ایجاد دولت اسلامى مى‌کنیم. نظام اسلامى قبلاً آمده، اکنون دولت باید اسلامى شود. دولت به معناى عام، نه به معناى هیأت وزرا؛ یعنى قواى سه‌گانه، مسؤولان کشور، رهبرى و همه. مرحله چهارم که بعد از این است کشورِ اسلامى است.
(بیانات امام خامنه‌ای در دیدار کارگزاران نظام ۱۳۷۹/۰۹/۱۲)
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.