سه شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۸۵۰
گزارشگر : ۶۹۲
یک امام جماعت جهادی :

خوش خلقی عاملی مهم در جذب کودکان به مسجد است

حجت الاسلام ایمان جعفری بزرگترین مانع حضور کودکان در مسجد را بد خلقی بزرگترها و مهمترین عامل جذب را خوش خلقی نسبت به کودکان می‌داند.

  به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع کرونا و گسترش آن، یکی از اولین نهادهایی که در روزهای نخست آمادگی کامل برای مقابله با آن را داشت، مسجد بود. مسجدی ها از بسیج تا کسبه، از کودک تا بزرگسال در همه عرصه‌های مقابله با کرونا و آسیب‌های آن حضور داشتند. آنها در زمانیکه ماسک(تنها راه مقابله با بیماری)، گران و کمیاب شد، توانستند با تولید و توزیع میلیونی آن گام بزرگی در مقابله با بیماری بردارنداهل مسجد با حضور شبانه روزی خود توانستند، با اقدامات بی نظیری مثل توزیع آبمیوه و میان‌وعده‌های مقوی، خستگی کادر درمان را برای دقایقی دور کنند.

بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر محوریت مسجد در اقدامات مربوط به مقابله با بیماری و کمک های مردمی(تحت عنوان «رزمایش مواسات و همدلی»)، مرکز رسیدگی به امور مساجد در لبیک به فرمان رهبر انقلاب، «عملیات محله محور مسجد پایه» را آغاز کرد.

 این عملیات علاوه بر اقدامات پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف‌های تقویم خود برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را با محوریت مقابله با کرونا و کاهش صدمات آن، دنبال می‌کند. از در همین راستا و با هدف کاستن آسیبهای اقتصادی، برنامه‌های دقیقی برای توزیع هدفمند کمک‌های معیشتی طراحی شد. مساجد با هماهنگی یکدیگر خانواده‌های نیازمند را شناسایی و با اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های خود اقدامات منظم و مدونی را انجام می‌دهند.

در «عملیات محله محور مسجد پایه»، تعدادی از مساجد با عنوان «مساجد محوری» وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در امور مذکور بر عهده دارند. یکی از این مساجد، «مسجد قدس» در شهرک مطهری تهران به امامت «حجت الاسلام‌والمسلمین ایمان جعفری» است.

حجت‌الاسلام جعفری در مسجد خود برای نوجوانان برنامه‌ی ویژه دارد. این امام جهادی چشم انداز خود را بر مبنای حضور کوکان و نوجوانان محله در مسجد ترسیم کرده است. در گفت‌و‌گوی این امام جوان با پایگاه تخصصی مسجد، علاوه بر توضیح اجمالی فعالیت‌های مسجد قدس، عوامل و موانع جذب کودکان به مسجد را از زبان وی می‌خوانیم.

فعالیت های  شاخص مسجد قدس که باعث موفقیت این مسجد در حوزه های فرهنگی و اجتماعی شده، چیست؟

در ایام کرونا فعالیت های مسجد قدس محدود شد، ولی تعطیل نشد.  با این حال بسیاری از نمازگزاران تقاضای برگزاری نماز به صورت جماعت را داشتند که با رعایت فاصله ها و پروتکل های بهداشتی نماز هم به صورت انفرادی و هم به صورت جماعت(در برخی مواقع) اقامه شد. در مسجد قدس هر سه وعده نماز با امامت خودم برگزار می‌شود و اذان هم به صورت زنده گفته می‌شود.

در مسجد ما مراسم دعای توسل، دعای ندبه، زیارت عاشورا و دعای هفتم صحیفه سجادیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

در امر ضدعفونی معابر و مکان های پر رفت و آمد مسجد ما از همان روزهای اول دست به کار شد و بارها این اماکن را ضدعفونی کردیم.  همچنین چند بار از نیروی انتظامی درخواست کردیم و با کمک آن‌ها کل شهرک را ضدعفونی نمودیم.

همچنین به همت پایگاه بسیج مسجد(پایگاه شهید نظام دوست) و بسیج منطقه برنامه‌های فرهنگی ویژه ایام کرونا در شهرک مطهری برگزار کردیم.

همچنین در رزمایش مواسات و همدلی، تاکنون بالغ بر هفده مرحله بسته‌های ارزاقِ کمک معیشتی توضیح نموده ایم. البته این برنامه همچنان ادامه دارد و به طور میانگین هر دو الی سه ماه یکبار، کمک‌های مردمی را در قالب بسته های ارزاق توزیع خواهیم کرد.

در طول محرم، صفر و ماه مبارک رمضان برنامه‌های مذهبی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردیم که اغلب با پذیرایی شام برای عزاداران و روزه‌داران همراه بود.

کانون فرهنگی مسجد قدس که به نام شهید رجب نیا مزین شده است، در طول ایام کرونا فعالیت های خود را به صورت مجازی پیگیری می کرد و در حال حاضر نیز برای ارائه کلاس‌ها به صورت حضوری آماده می‌شوند. این کانون کلاسهای ورزش‌های رزمی با مربیگری آقای رجب‌نیا که برادر شهید رجب‌نیا هستند، ارائه می‌دهد. ایشان در امور مختلف، مثل نگهداری و تعمیر بنا و تاسیسات مسجد ما را یاری می‌کنند.

مسجد قدس یک گروه سرود حرفه‌ای هم دارد که امیدواریم مرکز رسیدگی به امور مساجد در برنامه های خود از هنرنمایی آن بهره بگیرد.

تعدادی قرآن آموز نوجوان هم به صورت تخصصی در زمینه حفظ قرآن زیر نظر خودم فعالیت می‌کنند. همچنین اردوهای مختلفی از جمله اردوی کهف الشهداء و بهشت زهرا برای بچه‌های مسجد تدارک دیدیم.

 

شما گفتید آموزش قرآن را به شخصه برعهده دارید. پس با کودکان و نوجوانان بطور مستقیم در ارتباط هستید. به نظر حضرتعالی راز جذب جوانان و نوجوانان به مسجد چیست؟

به اعتقاد من همانطور که پیامبر اکرم با نوه‌هایشان و بچه‌های دیگر بازی می کردند و به قولی که در روایات آمده؛ خود را به هنگام بازی همچون کودکی می پنداشتند، باید با این قشر زبان خاص خودش را به کار برد. هرچه بیشتر با کودکان و نوجوانان انس داشته باشیم به همان میزان جذب بیشتری از آن‌ها به مسجد صورت می‌گیرد.

 باید چیزی که برای آنها جذاب است و طالبش هستند برایشان فراهم شود. گاهی لازم است برخی وسایل مثل میز پینگ پنگ، راکت تنیس و وسایل جدیدی که آنها امکان تهیه آن را ندارند، برایشان تهیه کرد و در فضای مسجد در اختیار آنها قرار داد. حتی اینترنت! من پیشنهاد دادم در مسجد قدس یک ساعت قبل از اذان وای‌ـ‌فای مسجد را روشن و اینترنت در اختیار بچه‌ها قرار بگیرد تا به صورت سالم از فضای مجازی بهره ببرند.

ما همچنین جوایزی برای حضور بچه ها در مسجد تهیه کرده‌ایم. به عنوان مثال هر کسی ده روز پیاپی به مسجد بیاید، جایزه متناسب با۱۰ روز حضور خواهد گرفت و اگر جایزه بهتری خواست، می‌تواند با حضور بیشتر جوایز بهتری را دریافت کند.

اما مهمتر از اینها برخورد بزرگترها با این قشر در مسجد است. هیئت امناء، خادم مسجد، امام جماعت و بزرگترها باید برخورد مناسبی با آنها داشته باشند. همواره احترام بچه ها را حفظ کنند.

گاهی پیش آمده که برخی از نمازگزاران به بچه‌ها معترض می‌شوند که سر و صدا نکنید! من با حفظ احترام آن نمازگزار عزیز، طرف بچه ها را می‌گیرم و با توصیه‌ی مناسب به بچه ها، هم از ناراحتی آنها جلوگیری می کنم و هم به نوعی آداب حضور در مسجد را به آنها آموزش می‌دهم.

قبل از اینکه بخواهیم برای حضور آنها وسیله ای تهیه کنیم باید موانع را از سر راه حضور آنها برداریم. به نظر من بدخلقی بزرگترها می تواند بزرگترین مانع برای حضور بچه ها در مسجد باشد.

 

یکی از اصول عملیات «محله محور مسجد پایه» شبکه امامان مساجد است.  مسجد شما یک مسجد محوری است، شما در این باب چه نظری دارید؟

 اینکه مساجد از ظرفیت و توانایی های یکدیگر استفاده کنند یک مزیت بزرگ به شمار می‌آید. به هر حال هر مسجدی دارای توانایی‌های فردی و گروهی است که با اشتراک گذاشتن آن می تواند کیفیت فعالیت مساجد را در محلات افزایش دهد. این موضوع در محله ما هست اما باید برنامه ریزی بیشتری صورت بگیرد و برای اشتراک گذاری تجربه ها جلسات منظم و با برنامه‌ای برگزار شود.

https://idea.masjed.ir/u/fef

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید