شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۹
گزارشگر : ۶۹۲
امام جماعت مسجد باب الحوائج شهرک اندیشه:

بیانیه گام دوم به روشی ساده در مسجد تبیین شود

حجت‌الاسلام ایمانی صائب: کلی گویی برای مخاطب مسجدی موفقیتی نخواهد داشت. اگر به زبان روان، شیوا و مستند، بیانیه گام دوم را تبیین کنیم؛ موفق خواهیم شد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد »باب الحوائج(ع)» از مساجد فعال و موفق شهرک اندیشه به امامت حجت الاسلام»حجت علی ایمانی صائب« است. مسجد »باب الحوائج(ع)» با وسعتی کوچک توانسته کارها بزرگی انجام دهد. این مسجد از مساجد موفق و محوری در «عملیات محله محور مسجد پایه» است. مسجدی که قلب های بزرگ در آن می‌تپد. حجت الاسلام ایمانی در مدیریت مسجد، ارتباط دوطرفه با مردم دارد. می‌گوید: باید مسائل مسجد هم از لحاظ مالی و هم لحاظ تصمیم گیری برای مردم شفاف شود. او معتقد است مباحث کلانی مثل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را را باید با شیوه‌ای ساده برای نمازگراران بیان کرد.

در ادامه گفت و گوی پایگاه تخصصی مسجد را با حجت الاسلام ایمانی صائب می‌خوانید.

مسجد شما از مساجد موفق در «عملیات محله محور مسجد پایه» است، همچنین پیش از شیوع کرونا در فعالیت‌های اجتماعی حضور موفقی داشته است. به نظر شما که امام موفقی هستید، ویژگیهای یک مسجد و امامجماعت موفق چه هستند؟

بنده در این ۱۳ سالی که امام جماعت بودم، به این نتیجه رسیدم که امام جماعت همانگونه عالِم محسوب می‌شود، باید عامل هم باشد. البته باید مردم این امر را لمس کنند، که خدایی نخواسته به حساب ریا نگذارند.

امام جماعت موفق قبل از حضور مردم و شروع نماز جماعت در مسجد حاضر ‌می‌شود. مثل مردم در مسجدش قرآن می‌خواند و مثل آنها مشغول بندگی خدا ‌می‌شود.

اما در بحث اداره مسجد، همانطور که توقع دارد مردم با او شفاف باشند، او هم باید در مباحث مالی و مشکلات مسجد، باید با مردم شفاف باشد. مسائل مربوط به مسجد را با مردم در میان بگذارد تا مردم هم بتوانند با خیالی راحت به او کمک کنند. اگر صداقت امام محله برای مردم عیان شود، مردم هیچ وقت از همراهی او دریغ نخواهند کرد.

امام جماعت موفق باید پیگیر احوال مردم باشد. من، به خصوص قبل از کرونا، حال کسانی را که دو یا سه روز در مسجد حاضر نبودند را جویا می‌شدم و با آنها تماس می‌گرفتم. با اینکار اهالی متوجه ‌می‌شوند که امام محله حواسش به همه هست!

امام محله در امورِ خیرِ محله پیش‌قدم است. به عنوان مثال اگر جوانی می‌خواهد ازدواج کند و لازم است کسی برای وی واسطه شود؛ امام مسجد و بزرگترهای محله هستند که باید با خانواده‌ها صحبت کنند و شرایط یک ازدواج آسان و با برکت را فراهم نمایند.

همچنین در اموری مثل اشتغال و یا پادرمیانی در اختلافات، این امام جماعت است که باید نقش بزرگتر و میانجی را بازی کند.

به هر حال مردم باید احساس کنند که این آقا، دغدغه مردم را دغدغه خودش می‌داند و پیگیر آنها است.

اما در بحث فرهنگی، امام به عنوان مدیر طبیعی مسجد، باید مناسبت‌های ملی و مذهبی را ارج بنهد و قبل از فرا رسیدن یک مناسبت، تمهیدات لازم را برای اجرای آن فراهم کند و اجرای آن را مدیریت نماید.

متاسفانه گاهی پیش می‌آید که اینگونه تمهیدات به دم‌غروب می‌کشد. در لحظه آخر تنها یک بنر زده می‌شود و همین! متاسفانه وقتی مردم اینگونه مدیریت را می‌بینند، می‌گویند زودتر از این هم میتوانستید انجام دهید. ما آمدهایم برای نماز و حالا تازه اینها متوجه شده‌اند که شب مراسم است.

لذا اینگونه کارها باید چند شب قبل از مراسم اعلام شود تا مردم هم مشارکت داشته باشند.

اما در بحث عملیات محله محور مسجد پایه، به قول حاج قاسم(ره) در روز جهانی مسجد، که بنده هم حضور داشتم؛ «اگر می‌خواهیم جامعه را حفظ کنیم، یک مسجد مثل یک قرارگاه است و یک محیط امنیتی و فرهنگی دارد. اگر شما محدودۀ داخلی مسجد را مقیاس قرار بدهید، ارزیابی می‌کنید، اشتباه است، هیچ فایده‌ای ندارد، باختید.»

مسجد باب‌الحوائج(ع) جزو مساجد محوری این عملیات است. ما همان ابتدای کار، مدارس اطراف را شناسایی کردیم، با اینکه متاسفانه کرونا مدارس را تعطیل کرد، اما با این حال، با پیگیری و ارتباط مستمر با مدیران این مدارس موففق شدیم جشن تکلیف مدارس دخترانه را با همکاری مسجد برگزار نماییم.

همچنین کسانی که در محله، به خصوص در سال گذشته، دچار مشکلات اقتصادی شده بودند را شناسایی کردیم. با مالکین مغازه‌ها در بحث هزینه اجاره رایزنی‌کردیم که گاهی البته برخی همه مبلغ آن را می بخشیدند و برخی هم یا همراهی می‌کردند یا فرصت پرداخت می‌دادند.

شعبان که می‌آید، برای اعیاد شعبانیه با مردم همفکری می‌کنیم، بررسی می‌کنیم، به منزل و دیدار جانبازان و پاسدارانی را که کمتر سراغشان رفتیم، می‌رویم.

در ایام ولادت حضرت زینب(س) هم به عیادت مریض‌هایی رفتیم که کسی را نداشتند. به درمانگاه‌های اطراف رفتیم و روز پرستار را به ایشان تبریک گفتیم. همچنین از پرستارهای بی نشان هم قدردانی کردیم. کسانی که جانبازی را در خانه پرستاری می‌کردند و یا از بچه معلول، یا پدر و مادر زمین‌گیر خود پرستاری می‌کردند را شناسایی و از آنها قدردانی کردیم.

الحمدالله! خدا توفیق داد و کارهای مختلفی انجام دادیم.

اکنون در منطقه، یکصد خانواده را تحت پوشش قرار داده‌ایم که در گام نخست اینها را شناسایی و اکنون به صورت ماهانه مبالغ ثابتی به آنها کمک می‌کنیم. در بحث کمک‌های معیشتی و «رزمایش مواسات و همدلی» و همچنین در ایام مناسبتی، بسته های معیشتی به صورت ارزاق به آنها تقدیم می‌کنیم.

در روزهای گذشته بیش از ۱۵۰ پرس غذای گرم توسط خواهران مسجد باب‌الحوائج(ع) تهیه شد که در بین نیازمندان و کودکان کار در «شهرک اندیشه» توزیع شد.

همچنین ماهیانه حدود ۳۵ الی ۴۰ میلیون تومان کمک نقدی هم داریم. این در صورتی است که همه‌ی این مبالغ از کمک‌های خیرین است.  از آن، به هر خانواده ۱۵۰ هزار تومان اختصاص می‌یابد. البته ۸۰ درصد از سرپرستان این خانواده‌ها بیمار و یا زمینگیر هستند که به کمک خیرین، کمکهای درمانی نیز برای آنها جمع‌آوری می‌کنیم. همچنین به کسانی که مجبور می‌شوند منزلشان را جابه‌جا کنند و پول پیش ندارند نیز کمک‌های در این زمینه داریم.

امسال بعد از ایام واکسیناسیون و بهتر شدن شرایط، از اول ماه محرم روضه هفتگی برگزار نمودیم. از کل «شهرک اندیشه» در این جمع شرکت می‌کنند. پنج‌شنبه‌ها نماز و سوره جمعه خوانده می‌شود. سخنرانی، زیارت عاشورا و عزاداری و در پایان برنامه سفره احسان آبگوشت داریم که توسط عقیقه های مردمی آبگوشت تدارک دیده می‌شود.

پنجشنبه ظهر هر هفته این اطعام را داریم و بین نیازمندان نیز غذای گرم توزیع می‌کنیم.

در بحث فرهنگی، هر هفته تفسیر قرآن، شرح نهج البلاغه و شرح صحیفه سجادیه را داریم. چهارشنبه‌های امین اللهی و دعای ندبه در روزهای جمعه هم به طور منظم برگزار می‌نمایئم.

شما اخیراً در نمایشگاه «مسیردوم» که نمایشگاهی به منظور تبیین مسیر گام دوم انقلاب در مساجد بود، حضور داشتید. در نظر شما چگونه می‌شود گام دوم را در مساجد شرح داد؟

بنده این موضوع را تجربه کردم و می‌گویم. کلی گویی برای مخاطب مسجدی موفقیتی نخواهد داشت. اگر به زبان روان، شیوا و مستند، یکسری جزئیات را بیان کنیم؛ حتماً تاثیر خواهد داشت.

به عنوان مثال؛ اگر بخواهیم راجع به وطن فروشی پهلوی صحبت کنیم، با کلی گویی کمی دشوار است. مردم ما غیرتی و وطن دوست هستند. بحث غیرت برای آنها مهم است. باید ظلم‌های صورت گرفته را به صورت مستند بیان ‌کنیم!

اخیراً حضرت آقا در جمع عزیزان نیروهای هوایی بیان فرمودند: نیروی هوایی ارتش ایران در زمان پهلوی در جنگ ویتنام با ارتش آمریکا همکاری می‌کرد.

همین یک نکته را من برای مردم باز کردم و در برنامه های مختلف از آن استفاده نمودم. همین این یک جمله نشان می‌دهد، حاکمان وقت چقدر خودفروخته و ذلیل بودند. وقتی مستندات یک موضوع را  به مردم نشان دهیم، قطعاً مردم آن را درک می‌کنند.

مردم ما حقیقتاً با ارائه سند متوجه خواهند شدکه، ما نسبت به گذشته در چه موقعیتی هستیم، اطراف ما را چه کسانی احاطه کرده بودند و علت این تورم کنونی چیست؟ وقتی بتوان این مسائل را به خوبی شرح داد، توان استدلال مردم بالا می‌رود و نسبت به نظام و آرمان‌های امام(ره) آگاه می شوند. جبهه‌گیری‌شان کمتر می‌شود و بیشتر از پیش همراه می‌شوند.

فضای مسجد ما حدود 150 مترمربع است و در این منطقه جزء مساجد کوچک است. اما به لطف الهی کارهایی کردیم که مساجد بزرگ و برخوردار متاسفانه آن را انجام نداده‌اند. در جمع دوستان هم عرض کردم که اگر ما با این محدودیت‌ها برگزیده هستیم، ببینید مساجد برخوردار چگونه باید باشند؟!

مسجد باب الحوائج(ع) به خاطر کوچک بودنش موفق به تأسیس مرکز نیکوکاری نشد! از کمیته امداد و مرکز رسیدگی به امور مساجد پیگیری کردیم، بازدید هم کردند و به نماینده کمیته هم گفتیم: این مسجد در امور خیریه و فعالیت‌های اجتماعی از مساجد پرکار است. لذا به دنبال تاسیس مرکز نیکوکاری هستیم. اما وقتی بررسی کردند و دیدند مسجد انباری ندارد گفتند؛ این مسجد شامل تأسیس مرکز نیکوکاری نمی‌شود. اکنون به خاطر همین محدودیت مکانی مسجد، مرکز نیکوکاری نداریم. اما حساب بانکی کمیته امداد داریم و از همان طریق برخی کمک‌ها را دریافت می‌کنیم.

از فعالیت بسیج مسجد هم بگویید.

بسیج خواهران و برادران کاملاً با ما همراه و همدل هستند و نگاه مثبت به فعالیت‌های مسجد دارند.

در ابتدا پایگاه خواهران در قسمت مناسبی نبود که اتاقی را برای آنها در مسجد تدارک دیدیم. اکنون جلسات بسیج خواهران و برادران در صحن مسجد برگزار می‌شود. آنچه در توان داریم را در اختیارشان قرار دادیم. در اعیاد شعبانیه‌ی پیش رو تصمیم داریم یک اردو، هم برای خواهران و هم برای برادران، داشته باشیم.

یک خانمی آمدند و گفتند؛ حاج آقا! من می‌خواهم داخل مسجد دارالقرآن تاسیس کنم. مانعی وجود ندارد؟ گفتم: شما می‌خواهید باری را از دوش من بردارید و کاری انجام دهید. من از شما ممنون هم هستم. پس از آن در تمام مناسبت ها، مسابقه کتاب‌خوانی داریم! در ایام فاطمیه، دهه فجر و اعیاد شعبانیه هم مسابقه کتاب‌خوانی متناسب با آن ایام را برگزار می‌کنیم و جوایزی هم که به همت این بانوی خیر تهیه می‌شود، به برترین‌های مسابقه تقدیم می‌نمائیم.