شنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۱۰۱
گزارشگر : ۲۸۰
یک امام جماعت در محله عبدل‌آباد مطرح کرد:

اعتمادسازی، راز پویایی برنامه‌های مسجد

حجت الاسلام حسین واحدی معتقد است:«اعتمادسازی» یک مسئله بسیار مهم است! وقتی اهالی نتیجه مشارکت خود را در مسجد و محله مشاهده می‌کنند، از هیچ کمکی دریغ نخواهند نمود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ مسجد امام رضا(ع)، به امامت حجت‌الاسلام حسین واحدی یکی از مساجد پویای محله «عبدل‌آباد» است. اهالی این محله حضور پرشوری در برنامه‌های مسجدامام رضا(ع) دارند و تقریباً برای اجرای هر مراسمی از هر قشر و سن و سالی «بانی»‌ وجود دارد. او خودش رازِ این مشارکت را «اعتمادسازی» می‌داند. در ادامه با او به گفت و گو نشسته ایم و راه و روش او را در مدیریتش در مسجد و جلب اعتماد اهالی «عبدل‌آباد» جویا شده‌ایم.

 

شما یکی از ائمه جماعاتِ موفق «عملیات محله محور مسجد پایه» هستید که مسجدی پویا و پر نشاط دارید، در نظر شما ویژگی یک امام جماعت موفق چیست؟

یک امام جماعت موفق نقشِ مسجد را فقط به نماز جماعت محدود نمی کند! امامِ موفقِ مسجد به کاربردهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مسجد توجه ویژه دارد!

 

 مسجدِ شما در محله‌ای با تراکم جمعیتی بالا است. همچنین حضور نوجوان‌ها در این مسجد حضوری پررنگ و پر شور است. راز جذب و پایبندی این قشر مهم به مسجد چیست؟

ما برای بچه‌ها برنامه ویژه داریم! معمولاً برای آن‌‌ها برنامه‌های خاص برگزار می‌کنیم. معمولاً برخی دوستان بانی می‌شوند و همیشه برای بچه‌های مسجد جوایزی در نظر گرفته می‌شود.

ما به بهانه‌های مختلف با خانواده‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. از عرض تبریک و تسلیت گرفته تا حال و احوال پرسی! معمولاً اولین ارتباط ما با اهالی از طریق فرزندان آنها است. با آنها درباره اینکه تاکنون به مسجد آمده اند یا خیر یا اینکه با پدر می آیند یا با مادر، و به هر حال و حول محور مسجد، با آنها صحبت می کنیم.

بخش دیگری از ارتباطات ما با کسبه محله است. معمولاً به بهانه‌ خرید به مغازه های اطراف سر می‌زنیم و با کسبه حرف می‌زنیم و درد دل می‌کنیم.

قبل از شیوع بیماری کرونا، مدارس هم بخش مهمی از جامعه هدف ما محسوب می‌شدند. زمانی که مدارس حضوری بود ارتباط خوبی با نوجوانان برقرار کرده بودیم. به خصوص دانش آموزانی که اهل محله‌ی مسجد هستند، در این ارتباط گیری بیشتر به سمت مسجد جذب می‌شدند. اما اکنون که دیگر مدارس حضوری نیستند، این ارتباط را با حال و احوال پرسی و دیدار با خانواده‌های آنها در منازل و یا مسجد به طور مستمر انجام می‌دهیم.

 

 در خصوص برنامه‌های مسجد و فعالیت‌های آن کمی توضیح دهید؟

ما در مسجد امام رضا(ع) علاوه بر برنامه‌های ملی و مذهبی که به طور منظم برگزار می‌کنیم، برنامه میز خدمت هم داریم. معمولاً مسئولین منطقه را به مسجد دعوت می‌کنیم تا مشکلات اهالی را از نزدیک ببینند و حرف‌های آنها را بشنوند.

مسئولین معمولا از شهرداری و آموزش پرورشِ منطقه تا مسئولین بالاتر، برای شنیدن مشکلات و مسائل مردم به میز خدمتِ مسجد ما دعوت می‌شوند.

روزهای دوشنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء نماز قضا را به صورت جماعت اقامه می‌کنیم. هر روز بعد از نماز مغرب و عشاء، سخنرانی با موضوعاتی مثل احکام، نهج البلاغه و تفسیر قرآن هم داریم. همچنین جلسات تفسیر قرآن، توسط استاد میثم محمدی، حافظ کل قرآن کریم، در روزهای دوشنبه و چهارشنبه ارائه می‌شود.

 

 در مورد فعالیتهای اجتماعی و خیریه مسجد و اینکه آیا مسجد شما مرکز نیکوکاری دارد یا خیر؟، توضیح دهید.

مسجد امام رضا(ع) مرکز نیکوکاری ندارد. اما یک صندوق خیریه دارد که ۵۶ خانواده نیازمند را تحت پوشش قرار داده است. در ایام شیوع بیماری کرونا قریب به ۸۶۰  بسته ‌معیشتی به همت اهالی و این صندوق تهیه و توزیع شد. این صندوق همچنین در امر تهیه دارو برای بیماران نیازمند فعال است. کسانی که متاسفانه با قیمت بالای دارو مواجه می شوند، نسخه را به صندوق آورده و داروهایشان خریداری می‌شود. متأسفانه برخی از اهالی در ایام کرونا در بیمارستان بستری شده بودند که هزینه‌های بالای درمانی داشتند، اما به لطف خدا و کمک اهالی و همت این صندوق، مشکلات مرتفع شد.

در ایام کرونا به کسانی که درگیر بیماری و یا پرستاری از بیمار کرونایی بودند، در زمینه خرید و کارهای بیرون منزل خدمت‌رسانی نمودیم.

 

 آیا مسجد شما پایگاه بسیج و کانون فرهنگی دارد؟

متاسفانه سازه مسجد امام رضا(ع) قدیمی و فرسوده است و فضای لازم برای ایجاد پایگاه بسیج و یا کانون فرهنگی وجود ندارد. اما با پیگیری های صورت گرفته قرار بر این است که پیِ بنا تقویت شود و فضایی برای ایجاد پایگاه بسیج و کانون فرهنگی ـ هنری ساخته شود. این مسجد در آمد آنچنانی ندارد و همین موضوع باعث شده این امور با سرعت کمتری پیش برود.

 

 با توجه به محدودیت های مالی، کار برای یک امام جماعت می تواند سخت باشد، با توجه به این شرایط، چگونه یک مسجدی مثل مسجد شما پویایی خود را حفظ نموده است؟

اجاره‌ای که ما از رقبات مسجد دریافت می‌کنیم بسیار محدود است. ولی آنچه که مهم است؛ همیاری و همکاری اهالی در چنین شرایطی است. کسبه، ریش سفیدان و اهالی محله همیشه در صحنه‌ی فعالیتهای مسجد حاضر هستند. آنها به برنامه‌ریزی مسجد اعتماد دارند و معمولاً بعد از اعلامِ یک برنامه و هزینه آن، بلافاصله ما با خیلِ عظیمی از کسانی که می‌خواهند «بانی» شوند مواجه می‌شویم. همین مسئله باعث شده تمامی برنامه‌های مسجد به بهترین نحو ممکن به مرحله اجرا برسند.  به عنوان مثال؛ در حال حاضر با اینکه چند ماه به «محرّم» مانده، چندتا از جوان‌های محله زنگ زدند و گفتند؛ حاج آقا! ما یک تُن برنج برای ماه محرم خریداری کرده‌ایم.

در چنین شرایطی باید اعتمادسازی صورت بگیرد! بارها پیش آمده هر مبلغی که برای برنامه‌ها و مراسمات مسجد کمک شده را صرف آن برنامه نموده‌ایم. در واقع هیچ وقت پیش نیامده که بگوییم به علت تامین نشدن هزینه یک برنامه این برنامه لغو می‌شود! خوشبختانه مردم در این امور داوطلب هستند و حتی گاهی بسیاری از هزینه‌ها از جانب یک نفر تامین می‌شود.

 

 شما چند سال در این مسجد هستید؟

 من از سال ۸۸ در این مسجد هستم.

 

این که بانیان امورِ خیر در مسجد شما از اقشار مختلف هستند، از پیر و جوان در فعالیت های مسجدی حاضر می‌شوند و خود را مسئول می‌دانند، ناشی از چیست؟

اعتماد سازی!

امام جماعت نباید هیچ وقت ارتباطش را با محله قطع کند. ارتباط ما با اهالی به خصوص خانواده ها یک ارتباط هدفمند و منظم است. در محله ما از کوچک تا بزرگ من را می شناسند. در جریان مشکلات آنها از زبان خودشان قرار می گیرم! گاهی همسایه ها افراد نیازمندِ کوچه‌ی خود را به ما معرفی می‌کنند. بلافاصله با همراهی هیئت امناء در جریان مسائل آنها قرار می‌گیریم. بعد از آن، در سریع‌ترین زمان ممکن هر آنچه از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم. از پیدا کردن شغل تا تأمین معاش و پیگیری درمانِ سرپرست خانواده!

در بسیاری از موارد این خانواده‌ها در همان ماه‌های اول به روال عادی زندگی و حال خوب برمی‌گردند. بسیاری از اهالی از این که گره‌ یکی از همسایگان آنها با پیگیری امام جماعت و هیئت امناءِ مسجد باز شده، احساس خرسندی و اعتماد می‌کنند .

اعتمادی که با محوریتِ مسجد در یک محله ایجاد می‌شود، باعث حضور پررنگ مردم در فعالیت‌های اجتماعی مسجد خواهد شد.

آن زمانی که من به این مسجد آمدم، مسجد ما گلدسته نداشت. یادم هست این اواخر زمانی که می‌خواستیم گلدسته‌ها را تهیه کنیم، یکی از اهالی با طلاهایی که از مادر مرحومش به جا مانده بود، هزینه یکی از آنها را تقبل کرد. گلدسته دیگر را نیز، خیّری دیگر قرار بود خریداری کند. آنها را به هم معرفی کردیم که با هماهنگی یکدیگر دو گلدسته را خریدند و نصب نمودند.

مسجد ما پیش از اینها حتی محراب هم نداشت. اما اکنون با همکاری مردم در کنار رشد معنوی به لحاظ ظاهری نیز پیشرفت نموده است.

«اعتمادسازی» یک مسئله بسیار مهم است! وقتی اهالی نتیجه مشارکت خود را در مسجد و محله مشاهده می‌کنند، از هیچ کمکی دریغ نخواهند نمود.

https://idea.masjed.ir/u/x6u
مسجد امام رضا(ع) عبدل آباد 1
مسجد امام رضا(ع) عبدل آباد 2
مسجد امام رضا(ع) عبدل آباد 4 ؛ بازسازی نما و نصب نورپردازی
مسجد امام رضا(ع) عبدل آباد 5 ؛ جشن ۲۲ بهمن در مدارس
مسجد امام رضا(ع) عبدل آباد 6 ؛ جشن میلاد امام رضا(ع)
مسجد امام رضا(ع) عبدل آباد 7؛ جشن ولادت امام رضا (ع) با حضور خادمین حرم و پرچم گردانی
مسجد امام رضا(ع) عبدل آباد 8 ؛ تقدیر از جانبازان محله
مسجد امام رضا(ع) عبدل آباد 9 ؛همکاری با حسینیه اعظم مکتب العباس(ع) جهت دوخت ماسک
مسجد امام رضا(ع) عبدل آباد 10 ؛ تهیه بسته معیشتی و ارسال
مسجد امام رضا(ع) عبدل آباد 11 ؛ جشن ولادت امام رضا(ع)
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید