دوشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۴
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۱۶۷
گزارشگر : ۶۹۱
سرپرست معاونت فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد:

شبکه قرآنی مساجد تشکیل می‌شود

سرپرست معاونت فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد کشور گفت: بناست به صورت آزمایشی و مقدماتی، در سطح ۲۲ منطقه شهر تهران طرح شبکه‌سازی قرآنی مساجد برگزار شود که در مجموع ۱۴۰ مسجد به صورت پایگاه قرآنی فعال می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مقام معظم رهبری ۱۴ فروردین‌ماه در اولین روز از ماه رمضان در دیدار با جامعه قرآنی فرمودند: «جوان‌های ما باید وارد عرصه‌ قرآن‌خوانی، بخصوص حفظ قرآن بشوند که ما خب حافظ [قرآن] زیاد لازم داریم؛ من چند سال پیش هم عرض کردم؛ تلاش‌هایی هم شده منتها هنوز تا آنجا خیلی فاصله داریم. اگر بخواهید آن ده میلیون را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند. نوجوان که وارد شد حفظ آسان می‌شود. راهش هم این است که در مساجد این کار اتّفاق بیفتد. هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود. مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند؛ اساتیدشان این‌ها را به هم آشنا کنند. این‌ها بروند پیش آنها.»

 برنامه‌های قرآنی مساجد با جدیت دنبال شود

مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه تعاملی فارس من، مطالبه‌ای ثبت کردند با عنوان «برنامه‌های حفظ و قرائت قرآن در مساجد با جدیت دنبال شود» و در بخشی از این مطالبه آوردند: «اساساً حضور در پایگاه قرآنی مسجد اثرگذاری بسیار مهمی در حفظ قرآن کریم داشت. تشویق‌های اساتید قرآنی حاضر در مسجد و امام جماعت مسجد در ترغیب و انگیزه‌بخشی برای حفظ قرآن کریم تاثیر بسیار مهمی بر ما برای طی این مسیر داشت. لذا رهبر انقلاب در دیدار اخیر با قاریان قرآن به‌درستی بر شکل‌گیری پایگاه‌های قرآنی در مساجد تأکید کردند؛ موضوعی که به ارتباط‌بخشی میان آحاد مردم و قرآن کریم کمک شایان توجهی خواهد کرد. اما متأسفانه به‌ مرور زمان، فعالیت‌های قرآنی در مساجد کم‌رنگ شد و این مهم به‌ سوی مؤسسات و دارالقرآن‌ها سوق پیدا کرد. هرچند شکل‌گیری فعالیت‌های قرآنی در این مراکز نیز برکات و مزیت‌هایی با خود به همراه داشت، اما اینکه برخی مساجد عاری از پایگاه‌های قرآنی شوند و تنها به برگزاری مناسبت‌ها و مراسم‌های مذهبی منحصر شوند نیز صدمات و لطمات بسیاری با خود به همراه دارد.» این مطالبه تاکنون دارای ۱۵۰ امضاست.

برگزاری  ۱۴۰ محفل قرآنی در مساجد کشور طی ماه رمضان

حمیدرضا ناطقی، سرپرست معاونت فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه‌های قرآنی کانون‌های مساجد در ماه رمضان اظهار داشت: در اسفندماه سال گذشته برای اجرای برنامه‌های قرآنی در کانون‌های مساجد در طول ماه رمضان برنامه‌ریزی را آغاز کردیم که برای این امر فرمایشات مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته پیرامون مباحث قرآنی و فعالیت‌های قرآنی در مساجد را رصد کردیم تا از دل آن‌ها برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مقام معظم رهبری این است که در مساجد و محافل قرآنی یک کرسی تلاوت برقرار شود و فردی در این محفل ۴۰ـ۳۰ دقیقه قرائت کند و افراد هم بشنوند که این امر در قرآنی شدن جامعه اثرگذار است، گفت: براین اساس برنامه‌ریزی کردیم تا در طول ماه رمضان در مجموع ۱۴۰ محفل قرآنی در مساجد کشور برگزار شود. اینگونه برنامه‌ریزی شد تا در هرهفته ماه رمضان در هر استان یک محفل قرآنی در مساجد مرکزی برگزار شود تا در این زمینه جریان‌سازی خوبی صورت گیرد.

طراحی شبکه مساجد قرآنی از مطالبات رهبری است

ناطقی با اشاره به اینکه این طرح از ابتدای ماه رمضان آغاز شده بود که در نخستین روز از این ماه، بر ایجاد پایگاه قرآنی در مساجد و برگزاری مسابقات در این خانه‌های خدا تاکید کردند، گفت: مقام معظم رهبری تاکید کردند که محافل قرآنی از سوی مساجد باید در مساجد دیگر اجرا شود یعنی ایشان به دنبال ایجاد یک شبکه قرآنی هستند.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: پیرو دعوت اتحادیه تشکل‌های قرآنی جلسه‌ای و پس از آن کارگروهی با حضور نهادها و دستگاه‌های مرتبط در این خصوص برگزار و تشکیل شد تا براساس مطالبه مقام معظم رهبری جدای از مسابقات فنی اوقاف، مسابقاتی در مساجد برگزار شود که آیین‌نامه و دستورالعمل آن تهیه شده است و بناست اجرایی شود. ظرفیت شبکه کانون‌های مساجد نیز در این زمینه به کار بسته خواهد شد.

۱۴۰ مسجد به صورت پایگاه قرآنی فعال می‌شود

وی افزود: بناست به صورت آزمایشی و مقدماتی این طرح در سطح ۲۲ منطقه شهر تهران برگزار شود که در مجموع ۱۴۰ مسجد به صورت پایگاه قرآنی فعال می‌شود و سهمیه‌هایی به هر منطقه اختصاص پیدا می‌کند تا مسابقاتی برگزار شود. این مسابقات قرار است در رشته‌های مختلف که مدنظر مردم است، برگزار شود و در نهایت از مساجد برتر تجلیل شود.

ناطقی با اشاره به اینکه دیگر برنامه قرآنی کانون‌های مساجد که در دیگر ایام سال برگزار می‌شود، در قالب رواق نور رویداد ملی فهماست که در قالب موضوعات قرآن و عترت اجرایی می‌شود که هم‌اکنون چهارمین رویداد آن در حال برگزاری است، تصریح کرد: در هر رواق این رویداد، ۴ فعالیت شامل هویتی، میدانی، حمایتی و رقابتی درنظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها برپایی جلسات قرآنی است که همان فعالیت حمایتی است.

شانزدهمین دوره مسابقه مدهامتان برگزار می‌شود

سرپرست معاونت فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: در بخش رقابتی، در این رواق مسابقه مدهامتان برگزار می‌شود که شانزدهمین دوره آن در بخش استانی درحال برنامه‌ریزی است. یکی دیگر از برنامه‌های این رواق برگزاری طرح تلاوت نور است که در مساجد کشور بعد از نماز جماعت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزشی هم برنامه‌های آموزشی و قرآنی در سامانه بچه‌های مسجد برنامه‌ریزی شده است، گفت: در این قالب برای آموزش، فیلمی طراحی می‌شود و در سامانه قرار می‌گیرد تا مخاطبان با نگاه و مطالعه جزوه آن در آموزش عمومی استفاده کنند.

ناطقی در پایان خاطرنشان کرد: محتوایی نیز براساس تفسیر جزء ۱۰ قرآن کریم آماده شده است تا در اختیار کانون‌های برای آموزش قرار گیرد. این طرح‌ها و برنامه‌ها برای حمایت از کانون‌ها در عرصه‌های قرآنی است.

انتهای پیام/

https://idea.masjed.ir/u/x6o

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید