سه شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۶
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۱۸۰
گزارشگر : ۶۹۱
شبستان از هیئت یامهدی(عج) واوان گزارش می‌دهد

برکات همکاری یک مسجد و هیئت برای کشور

هیئت یامهدی(عج) اگرچه در شهرستان واوان قرار دارد اما با ساخت مسجد موسی‌بن جعفر(ع) و داشتن نگاه ملی، حضوری اثرگذار در مقابله با بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه در سطح کشور دارد، از رسیدگی به زلزله‌زدگان سر پل ذهاب تا کاشت نهال زیتون با نگا استراتژیک.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد- آمنه مستقیمی: هیئت «یا مهدی(عج)» از سال 1380 در قالب یک جلسه روضه خانگی با حضور چهار نفر فعالیت خود را آغاز کرد، و کم کم برنامه های آن مورد اقبال و توجه قرار گرفت و بر جمعیت مخاطبانش افزوده شد تا جایی که اعضای هیئت به نتیجه رسیدند جلسه خانگی پاسخگوی نیاز مردم نیست لذا جلسات روضه و مولودی های هیئت را به مساجد واوان بردند؛ با توجه به ضرورت وجود مکانی مستقل و همیشگی برای پیگیری امور هیئت و اجرای برنامه های آن، طرح تاسیس یک مسجد برای این مهم مطرح و اجرا شد.

در واقع هیئت یا مهدی(عج) با اعتقاد به فرموده امام خمینی(ره) مبنی بر آنکه «مسجد سنگر است» این نگاه را دنبال کرد. لذا با اعتقاد فعالان این هیئت به آنکه حضور در مسجد اثر تربیتی دارد و به مثابه در معرض تابش نور قرار گرفتن است، مسجد حضرت موسی بن جعفر(ع) در سال 1390 افتتاح و جلسات هیئت یامهدی(عج) به آنجا منتقل شد. بتدریج شبستان های مردانه و زنانه مسجد هم افتتاح شدند. لذا هیئت یامهدی(عج) از سال 90 در مسجدی که با همت و غیرت و مجاهدت خود و حضور و حمایت مردم تاسیس شده است، فعالیت هایش را انجام می دهد.

در ادامه مروری داریم بر فعالیت های این هیئت که از برگزیدگان نخستین مهرواره هوای نو (مهرواره برگزیدگان هیئت ها و تشکل های دینی جمهوری اسلامی).

 

حضور پنج ماهه هیئتی ها در سرپل ذهاب 

حجت الاسلام سیدحسین موسوی درباره فعالیت های هیئت «یامهدی(عج)» واوان اسلامشهر در حوزه خدمات اجتماعی، اظهار کرد: ورود جدی هیئت یامهدی(عج) به عرصه خدمات اجتماعی به زلزله سر پل ذهاب و کرمانشاه باز می گردد که هیئت در روستای سرآب ذهاب مستقر شد و قرارگاهی فعال و چادرهایی نصب کرد و پنج ماه به صورت مستمر در آن قرارگاه حضور داشتیم.

مسئول هیئت یامهدی(عج) ادامه داد: ساخت پنج واحد مسکونی برای پنج خانواده محروم و داغدار که منزلشان در زلزله تخریب شده بود، ساخت 50 چشمه سرویس بهداشتی و حمام، ساخت بوستان بازی کودکان، ساخت مطبخ و آشپزخانه برای یک خانوار، ساخت یک مرغ فروشی و یک واحد کارواش با رویکرد کارآفرینی، توزیع 30 کانکس و تعداد بالایی چادر در آن دوران در کنار دیگر خدمت رسانی های اجتماعی، توسط هیئت یامهدی(عج) انجام شد. 

 

رسیدگی به سیل‌زدگان آق‌قلا

وی تصریح کرد: پس از آن در سیل آق‌قلا نیز هیئت ورود کرد و مهمترین اقدام راه اندازی مرغداری به مساحت 500 مترمربع برای اشتغال بود که هم اکنون نیز فعال است درآمدهای حاصل از مرغذاری نیمی به صاحب زمین و نیمی به هیئت می رسد که به فراخور نیازسنجی ها در منطقه آق قلا صرف امور خیریه می شود.

هیئت ها باید مسجد محور شوند

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه هیئت ها باید به سوی مسجدمحوری بروند، گفت: از این رو، ساخت مسجد موسی بن جعفر(ع) توسط هیئت به منظور تامین مکان هیئت دنبال شد و خوشبختانه به نتیجه رسید. 

وی اضافه کرد: در حوزه خدمات اجتماعی از سال 98 در نیمه اسفند هر سال، غرس نهال زیتون را انجام داده ایم و حدود سه هزار نهال در سال 98، دو هزار نهال در سال 99 و یک هزار نهال در اواخر سال 1400 و 1000 نهال را در اوایل سال 1401را از طریق توزیع درب منازل واوانی ها، مجتمع ها و خیابان ها کاشته ایم و امید داریم به قدری زیتون کاشته شود که واوان مثل رودبار و شهرهای شهره به پرورش زیتون، شهره شود. 

 

کاشت نهال زیتون با نگاه استراتژیک

حجت الاسلام موسوی ابراز کرد: دلیل انتخاب نهال زیتون برای کاشت، این است که اسم این درخت در قرآن آمده و با پرورش آن به روغن به عنوان کالای استراتژیک می رسیم. متاسفانه، 90 درصد روغن ما وابسته به واردات است، رهبری معظم انقلاب نیز در سخنرانی نوروزی خود به زیتون به عنوان کالایی استراتژیک اشاره داشتند. لذا هیئت یامهدی(عج) با نگاه اشتغال زایی و زیست محیطی به کاشت نهال زیتون اهتمام دارد.

  

مسئول هیئت یامهدی(عج) تاکید کرد: جمع آوری پسماندهای قابل بازیافت و اشتغال زایی برای سه نفر از این طریق هم در هیئت انجام شده است؛ ما برای اجرای این طرح در مساجد شهر واوان شبکه سازی و اتاق پسماند را در مسجد راه اندازی کردیم و از این طریق درآمدزایی هم در هیئت داریم. در ایام محرم 1400 در قالب طرح خشکاره به مردم آموزش دادیم که پوست میوه و پاک کردنی های سبزی زباله نیست، اینها را خشک می کنیم و به دامداران می دهیم تا در کنار تامین غذای دام در این شرایط اقتصادی، جلوی تولید شیرآبه های سمی هم گرفته شود.

 

وی با اشاره به فعالیت گروه جهادی «مهر» ذیل هیئت یامهدی(عج)، ابراز کرد: این گروه جهادی برنامه هفتگی برای فعالیت های خود دارد و هر هفته به مناطق محروم اسلامشهر و دیگر شهرستان ها اعزام می شود و خدمت رسانی می کند.

 

هیئتی خانوادگی

خانواده از محورهایی است که هیئت یامهدی(عج) در آن ورودی جدی و اثرگذار دارد؛ حجت الاسلام موسوی با تصریح اینکه هیئت یامهدی(عج) هیئتی خانوادگی است، گفت: اینکه گاهی برخی در تبلیغات می گویند هیئت ویژه برادران، را ما قبول نداریم، هیئت باید خانوادگی باشد و همه اعضاء امکان حضور و بهره مندی را داشته باشند.

 

وی تاکید کرد: از این رو، از محتوای منابر تا محتوای مداحی ها و مناجات و روضه های و نوحه های هیئت یا مهدی(عج) چندین سال است که به مباحث خانوادگی اختصاص دارد، در این راستا کتاب «نشاط در خانواده» توسط هیئت در سال 97 منتشر و پویشی هم با محور این کتاب اجرا شد؛ در قالب این پویش 88 هزار و 500 نسخه از این کتاب منتشر و بین مردم توزیع شد. یک دستگاه خودرو پراید به برگزیده این مسابقه اعطاء شد.

 

عرض ارادت ما خانوادگی است

به گفته مسئول هیئت یامهدی(عج)، انتخاب شعار «عرض ارادت ما خانوادگی است» برای مناسبت هایی همچون محرم حسینی، انتشار کتاب مثبت3 که به فرزندآوری اختصاص دارد و نیز انتشار کتاب «عارف 12 ساله» مربوط به تربیت نوجوانان از دیگر وجوه همت این هیئت در حوزه خانواده است.


توزیع 60 هزار وعده غذایی میان محرومان در موج اول کرونا

وی درباره فعالیت های هیئت یامهدی(عج) در مقابله با کرونا و آسیب های آن نیز بیان کرد: نخستین اقدام هیئت راه اندازی پویش اکرام و همدلی در ماه رمضان سال 99 در موج نخست شیوع این ویروس کرونا بود که به نوعی جبهه گشایی شد و قهرمانان ورزشی از رشته های مختلف در این هیئت حضور یافتند و مسجد حضرت موسی بن جعفر(ع) شکل مطبخ به خود گرفت و شبی دو هزار غذای گرم طبخ و بین محرومان توزیع شد. این اقدام با هزینه بالغ بر نیم میلیارد تومان و در قالب 60 هزار وعده غذایی انجام شد و با توجه به وجهه بین المللی ورزشکاران همراه ما، از بیش از 10 کشور دنیا همچون هلند، آمریکا، انگلیس، ایتالیا، استرالیا و ژاپن کمک نقدی برای اجرای این پویش داشتیم.

  

وی اضافه کرد: اقدام دیگر هیئت راه اندازی پویش «اکرام و همدلی» بود که طی آن 2800 بسته معیشتی آماده شد و در موج دوم کرونا به دست محرومان رسید. پویش خرید مایحتاج مردم و تحویل آن درب منازل در موج نخست که وحشت عمومی از ابتلا وجود داشت نیز اجرا شد و در این پویش هیئتی ها مثل رزمندگان در خط مقدم عمل کردند.

 

حجت الاسلام موسوی در ادامه بیان کرد: راه اندازی ایستگاه های مدافعان سلامت و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، حضور در پمپ بنزین ها برای اعمال پروتکل های بهداشتی، راه اندازی کارگاه تولید ماسک و ایجاد اشتغال از این طریق، ضدعفونی کردن مدارس و معابر، برگزاری مراسم ها در مناسبت ها و انتقال مراسم ها از مسجد به ورزشگاه هفت هزار نفری اسلامشهر که باعث شد که جمعیت سه هزار نفری از برنامه ها استقبال کنند و مناسبت ها با آرامش گرامی داشته شود، از دیگر فعالیت های هیئت یامهدی(عج) در ایام شیوع کرونا بود.

  

کادرسازی برای نظام با فعالیت های دانش آموزی 

مسئول هیئت یامهدی(عج) با بیان اینکه فعالیت های دانش آموزی و نوجوانانه هم در این هیئت با جدیت دنبال می شود، تاکید کرد: از سال 90 به صورت متمرکز کار را کلید زدیم و در مقطعی بالغ بر 400 دانش آموز در مسجد ساماندهی شدند و در جلسات هیئت در قالب 17 حلقه تربیتی حضور یافتند؛ دیدار با علامه مصباح یزدی(ره) در مدرسه امام خمینی(ره) نقطه عطف فعالیت های نوجوانانه هیئت یامهدی(عج) است. همچنین، دیدار با آیات عظام جوادی آملی، مرحوم علوی گرگانی و دیگر علما و حضور در کاروان های راهیان نور از دیگر برنامه های دانش آموزی و نوجوانانه‌ی هیئت است. 

 

وی در ادامه بیان کرد: با اتخاذ این رویکرد در هیئت یامهدی(عج) مشکلی برای کادرسازی نداریم و جذب همین نوجوانان و دانش آموزان عقبه نیرویی هیئت را تامین می کند و این نوجوانان با افزایش سن، خادمی و دیگر فعالیت های هیئت را عهده دار می شوند، چنان که اکنون همه اعضای امنای هیئت از نوجوانان سابق هستند که برخی پاسدار، برخی امام جماعت مساجد و برخی عهده دار مناصب دولتی در سطح شهرستان شده اند.

 

حمایت از کالای ایرانی با چای هیئت 

حجت الاسلام موسوی درباره تولیدات هیئت یامهدی(عج) نیز اظهار کرد:  «چای هیئت» را از اوایل دهه 90 با نشان تجاری چای هیئت تولید می کنیم بدین ترتیب که چای ایرانی را از املش خریداری و با روضه خوانی متبرک و عرضه می کنیم؛ با فروش چای، مفهوم کلی حمایت از کالای ایرانی به مخاطبان القا شد بسیاری از هیئت ها در سطح کشور اقبال و از ما چای تهیه کردند.

 

 مسئول هیئت یامهدی(عج) تصریح کرد: انتشار کتاب های «ماندگاران1 و2» که هر کدام به زندگینامه سه شهید از شهدای منطقه واوان اختصاص دارد، «عارف 12 ساله» درباره شهید رضا پناهی که به چاپ بیست و نهم رسیده است، «عوامل نشاط در خانواده» که 88 هزار و 500 نسخه از آن چاپ شد و کتاب «مثبت3» که به چاپ 110 رسیده است، از تولیدات مکتوب این هیئت فعال و برگزیده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، کفش مناسب پیاده روی اربعین را با کفی منقش به جمله «شمر زمانه‌ات را بشناس» در سه زبان که همگی ویژگی های کفش استاندارد برای این سفر را دارد و با استقبال مواجه شده است، نیز جزء تولیدات هیئت محسوب می شود.

 

 

پایان پیام/9

https://idea.masjed.ir/u/x72

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید