یکشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۱۸۶
گزارشگر : ۶۹۱
در مراسم تقدیر از کانون‌های برتر مطرح شد

فرصت سازی فهما برای بچه های مسجد

مشارکت شبکه گسترده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در جهاد تبیین، ایجاد ویترینی برای عرضه استعداد و دستاوردهای بچه‌های مسجد و ارتقای کمی و کیفی تولیدات کانون‌ها از برکاتی است که برگزاری سه دوره رویداد ملی فهما در پی داشته است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، روز گذشته (جمعه، 23 اردیبهشت ماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران انتخاب شد و کانون های برتر سومین رویداد ملی فهما معرفی و تقدیر شدند.

 

اسامی کانون های برتر این رویداد را اینجا ببینید.

 

بدین مناسبت مروری داریم بر نظرات کارشناسانه درباره ابوابی که این رویداد ملی به روی کانون های فرهنگی هنری مساجد گشوده و فرصت هایی که در اختیار بچه های مسجد برای فعالیت تخصصی قرار داده است.

 

کانون های مساجد در خدمت جهاد تبیین باشند

محمدمهدی اسماعیلی در آیین معرفی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران، اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری در ۲۶ هزار مسجد فعال هستند و ۲۰ هزار کانون در این دوره فهما مشارکت داشتند لذا این شبکه گسترده باید در خدمت جهاد تبیین باشد.

 

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: منتخبین کانون های مساجد باید در حوزه جهاد تبیین وارد شوند، امروز وقتی یک دولت مردمی می خواهد یارانه ها را به دست مردم برساند حتما شبکه های مردمی باید کمک کنند و این کار شجاعانه را دولت انجام داد و این مسیر را تا تحقق کامل این برنامه ادامه خواهیم داد. 

 

وی با بیان‌ اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد  باید پرچم جهاد تبیین را در دست بگیرند، گفت: در کانون های مساجد در کنار گسترش آموزش ها، به تکالیف بزرگ نیز می‌اندیشیم.

 

کانون های مساجد قابلیت الگوبخشی به دیگر کشورها را دارند

 

حجت الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» نیز در این آیین بیان کرد: کانون های مساجد ظرفیت عظیمی برای جمهوری اسلامی محسوب شده و قابلیت کپی برداری برای تمام کشورهای اسلامی را دارند.

 

رئیس ستاد فهما با بیان اینکه امروز فضای بسیار خوبی برای فعالیت کانون‌های مساجد و بچه های مسجد شکل گرفته است، گفت: چهار هزار گروه سرود و سه هزار گروه نمایش داریم که سرمایه عظیم کشور در مساجد است و باید در راستای مهارت افزایی آنها تلاش کرد، همچنین باید از ظرفیت پایتخت فهما استفاده مطلوب کنیم.

 

انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران، اقدامی قابل تقدیر است

 

سردار «عبدالرضا آزادی» نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران را زمینه ساز توسعه و ترویج فرهنگ و هنر دینی در کشور دانست و اظهار کرد: رویداد ملی فهما که همه ساله در قالب جشنواره در سراسر کشور و در کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود، می تواند در انگیزه بخشی و رقابت میان بچه های مسجد تاثیرگذار باشد و انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران، اقدامی قابل تقدیر است.

 

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه اجرای رویداد ملی فهما در شکوفایی استعدادها و خلاقیت های نوجوانان و جوانان نقش تاثیرگذاری دارد، تصریح کرد: اگر همه بچه های مسجد این امکان را پیدا کنند که در این رویداد شرکت و آثار و فعالیت هایشان را ارایه کنند، ابتکارات،خلاقیت ها و استعدادهای بچه های مسجدی بیشتر در جامعه معرفی می شود.

 

سردار آزادی کانون های فرهنگی هنری مساجد را فرصتی برای رشد و تعالی بچه های مسجد دانست.

 

مرتضی طاهریان نیز در تعریف رویداد ملی فهما، تصریح کرد: این رویداد ظرفیتی برای معرفی توانمندی های بچه های مسجد است و افتخار می کنیم که این رویداد در دوره سوم با شعار #به توان مردم برگزار شد.

 

وی ادامه داد: پیش از این همه کانون ها یک سرانه مساوی دریافت می کردند اما رویداد ملی فهما کانون های شاخص و فعال و نمونه را مشخص کرد آنهم در رواق های تخصصی اعم از فیلم، نمایش، سرود، قلم و ... و این روند بین کانون های فعال و راکد تمییز ایجاد کرد و اکنونکانون ها به اقتضای فعالیت ها سرانه دریافت می کنند و سرانه مالی کانون ها با عدالت تقسیم می شود.

 حجت الاسلام همت‌پور در ادامه ابراز کرد: البته رویداد ملی فهما زمانی می تواند همه کانون های فرهنگی هنری را تحت پوشش قرار دهد که سرانه مالی معقول در اختیار همه کانون ها قرار بگیرد آنچه امروز اعطاء می شود حکم نمک غذا را دارد! در حالی که برای ساخت مستند، تالیف کتاب و فعالیت های اثرگذار دیگر اگر بودجه مناسب تخصیص یابد اتفاقات مبارکی رخ می دهد.

 

وی با بیان اینکه در استان خوزستان 1100 کانون فرهنگی هنری فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: 465 باب از این کانون ها روستایی هستند که به دلیل بعد مسافت و کمبود امکانات امکان عرضه فعالیت هایشان را نداشتند؛ اما با اجرای رویداد مای فهما شهرستانی همچون شادگان که صد و خرده ای کیلومتر تا اهواز فاصله دارد و مردم آن اغلب کم‌برخوردار هستند در رویداد ملی فهما فرصت بروز و ظهور یافتند و حتی از مناطق شهری پیشی گرفتند.

 

«محمد ابدالی تکلو»، مدیر سابق ستاد فهمای خراسان رضوی هم درباره مزایای رویداد ملی فهما بیان کرد: رویداد ملی فهما از ابتکارات بسیار خوبی است که توانسته حتی در دوره شیوع ویروس کرونا نیز موجب پویایی کانون های فرهنگی هنری و به تبع آن مساجد شود.

 

وی ادامه داد: رویداد ملی فهما این فرصت را به ما داد در حالی که در دوره شیوع کرونا بسیاری از مراکز مذهبی و فرهنگی تعطیل شدند، کانون های مساجد را پررونق تر از گذشته سرپا نگاه داریم و برنامه های متنوعی برای نسل جوان و عموم مردم برگزار کنیم.

 

 ابدالی تکلو خاطرنشان کرد: رویداد ملی فهما موجب شد فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح ملی دیده شود در حالی که پیش از آن برنامه ها عموما در سطح محلی یا شهری یا شهرستانی و حداکثر استانی دیده می شدند.

 

بنابر آنچه مرور شد رویداد ملی فهما علاوه بر تخصصی کردن فعالیت بچه های مسجد در عرصه های مختلف و امکان استعدادیابی و بروز استعداد و توانمندی آنها در این عرصه های تخصصی، به نوعی عدالت در بهره مندی از امکانات و دیده شدن را به کانون های مساجد داده است چنان که در میان برترین های این طرح اسم تعدادی از کانون های مساجد روستایی به چشم می خورد که با فعالیت های اثرگذار خود توانسته اند نه یک روستا بلکه شبکه ای از روستاهای همجوار را دستخوش تحولات مثبت کنند.

 

پایان پیام

 

https://idea.masjed.ir/u/x7o

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید