شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۵
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۲۰۴
گزارشگر : ۶۹۱
شبستان از نشست نهادهای فعال در بزرگداشت دهه کرامت گزار ش می‌دهد

از جهاد عالمانه تا میزهای خدمت در مساجد

خدمت کریمانه، جهاد عالمانه، بهره‌گیری از ظرفیت مردمی در برگزاری جشن‌ها، برگزاری جشن دختران آفتاب، تقدیر از مجموعه‌های مردم نهاد، برپایی میزخدمت در مساجد و ... از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای دهه کرامت است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست مشترک نهادهای فعال در امر بزرگداشت دهه کرامت صبح امروز (چهارشنبه، 28 اردیبهشت ماه) به میزبانی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام مقدمی با بیان اینکه دهه کرامت با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) پایان می یابد، گفت: تلاش ما این است که شعار محوری دهه کرامت در برنامه های این ایام دیده شود. 

مسئول کارگروه محتوایی بزرگداشت دهه کرامت بیان کرد: شعار سال دهه کرامت امسال با عنوان «خدمت کریمانه،جهاد عالمانه» تعریف شده است و ما در کارگروه محتوایی در این زمینه برنامه هایی را مرتبط با این موضوع و عناوین روزها طراحی کرده ایم.

تاکید بر فعالیت های دانش بنیان

وی توجه به شعار سال و تاکید بر فعالیت های دانش بنیان را که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، از رویکردهای مورد توجه در دهه کرامت دانست و گفت: مقام معظم رهبری در بحث جهاد تبیین دغدغه هایی نیز داشته اند و از آن به عنوان فریضه فوری یاد کرده اند، به همین جهت ضرورت دارد که در این راستا نیز برنامه هایی تدارک دیده شود، علاوه بر این، درباره ویژگی های علمی حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ(ع) توسط این کارگروه برنامه هایی تدارک دیده شده است. 

وی گفت: کلیدواژه جهاد بار معنایی دارد و اگر عالمانه به آن نگاه نشود، تبعاتی دارد؛ به همین جهت ضرورت دارد که به این موضوع در این ایام توجه شود. 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، برازش، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) نیز بر لزوم هم افزایی و صرفه جویی با توجه به شرایط کشور تاکید کرد و گفت: باید برنامه های دهه کرامت امسال به سمت مردمی شدن پیش رود و ارگان ها، نهادها و سازمان ها در مسیر تسهیل برنامه های مردمی حرکت کنند.

وی با بیان اینکه دهه کرامت باید همانند دیگر اعیاد به صورت مردمی دیده شود، گفت: لازم است با توجه به شرایط کشور هرچه بیشتر مردم را برای باشکوه برگزار کردن جشن های این ایام ترغیب کنیم. در همین راستا بنیاد بین المللی امام رضا (ع) همزمان با شب ولادت حضرت ثامن الحجج (ع) جشن بزرگی را با همکاری آستان قدس رضوی طراحی کرده است.

وی بر لزوم تبیین شعار و اسامی روزهای دهه کرامت تاکید کرد و گفت: خوب است که مراسم و جشن های این ایام با همکاری صنوف مختلف به صورت مردمی و پایدارتر برگزار شود.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام قاسمی، مدیر روابط عمومی آستان حضرت معصومه (س) بر لزوم بزرگداشت مقام دختر تاکید کرد و گفت: با توجه به هجمه های فرهنگی و نهادینه کردن این هجمه ها در ذهن جامعه لازم است که برای جشن سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و بزرگداشت روز دختر از سوی نهادها و سازمان ها برنامه های مفصلی تدارک دیده شود.

همایش دختران آفتاب

وی از برگزاری همایش «دختران آفتاب» در استان قم و مشهد خبر داد و گفت: درخواست داریم که به صورت همزمان این جشن در دیگر استان ها نیز برگزار شود.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، زبرجد، نماینده آستان مقدسه احمد بن موسی (ع) نیز در این نشست از برگزاری تجمع دختران فاطمی خبر داد و گفت: بنا داریم که این تجمع را به یک پویش تبدیل کنیم و حجاب به عنوان مطالبه عمومی مطرح شود.

وی از طراحی سه نماهنگ فاخر مرتبط با دهه کرامت، برپایی غرفه های فرهنگی در شهر شیراز، ویزیت رایگان در حرم حضرت شاهچراغ(ع) توسط پزشکان و پرستاران به صورت جهادی، برپایی فعالیت های جهادی به عنوان «سفیران آسمانی» و اعزام مبلغ به مناطق محروم در ایام دهه کرامت خبر داد و گفت: برپایی میز خدمت، مشاوره های مختلف، شب شعر، عصر شب دهه کرامت، گردشگری مذهبی و برپایی کاروان پیاده روی از دیگر برنامه های تدارک دیده شده از سوی آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) در ایام دهه کرامت است.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام محمدی، نماینده مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه همواره این مجمع در برگزاری برنامه های اهل بیتی به ویژه در ارتباط با امام رضا (ع) پیش قدم بوده است، گفت: مجمع جهانی اهل بیت(ع) از ظرفیتی قوی در دنیا برخوردار است به طوری که با سه هزار مبلغ در دنیا از ملیت های مختلف در ارتباط است و به صورت رسمی 700 مبلغ در 120 کشور جهان مشغول به همکاری با این مجمع هستند که به عنوان سرمایه عظیم به شمار می روند.

 وی بر لزوم همکاری با شورای هماهنگی دهه کرامت در برگزاری جشن های این ایام تاکید کرد.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، نوری، نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این نشست با اشاره به تدارک برنامه های مفصل از سوی این سازمان در ایام دهه کرامت گفت: مقام معظم رهبری در سال های اخیر در دیداری که با مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه داشتند، امامزادگان و بقاع متبرکه را ثروت و ذخایر معنوی کشورمان دانستند؛ به همین جهت ضرورت دارد که از ظرفیت این اماکن در هرچه باشکوه تر برگزار شدن جشن های دهه کرامت استفاده شود.

  تجلیل از خیرین

وی فعالیت 25 هزار هیئت امنا و بیش از 40 هزار خادم در این اماکن مقدس را نشان از مردمی بودن این اماکن دانست و گفت: آمادگی برای تبلیغ و ترویج زیارت و گردشگری در امامزادگان و بقاع متبرکه وجود دارد؛ ضمن اینکه ما در امامزادگان اتاق عقد با هزینه های رایگان برای جوانان در آستانه ازدواج در نظر گرفته ایم. 

نوری پخش و قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع) در ساعت هشت صبح از ماذنه های بقاع و امامزادگان، برپایی غرفه عکاسی توسط زائران، نورافشانی در شب ولادت امام رضا (ع)، حضور ورزشکاران در مراسم غبارروبی، برپایی محفل انس با قرآن در شب بزرگداشت روز امامزادگان، تجلیل از خانواده های مدافعان حرم، پاسخگویی به شبهات، تجلیل از خیرین و برگزاری ویژه برنامه قرار دوازدهم را از دیگر برنامه های تدارک دیده شده توسط سازمان اوقاف و امور خیریه نام برد. 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، کوچیان نژاد، نماینده وزارت کشوردر ادامه این نشست بر لزوم تجلیل و تقدیر از سازمان ها و نهادهای مردم نهاد در ایام دهه کرامت تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد که در این ایام از مجموعه های مردم نهادی که در حوزه ائمه (ع) فعالیت داشتند و یا آثار مرتبطی با ائمه داشته اند، تقدیر به عمل آمد؛ ضمن اینکه تبلیغ و ترویج اطعام کریمانه، موضوع حجاب و عفاف، توزیع بسته های فرهنگی و تبلیغی در این ایام مورد توجه قرار گیرد.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، مرادی، نماینده بنیاد ملی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه در سال های گذشته به دلیل شرایط کرونایی توسط نمایندگی های خارج از کشور این سازمان برنامه های متعددی در ایام دهه کرامت برگزار شده است، ابراز کرد: بیش از 40 نمایندگی فعال در خارج از کشور سال گذشته برنامه های دهه کرامت و شب شعر برگزار کرده اند و در سال جاری نیز برای برگزاری این برنامه ها در داخل و خارج از کشور آمادگی داریم.

بهره گیری از ظرفیت مبلغین بومی

وی با اشاره به اینکه 800 مبلغ بومی تحت پوشش سازمان فرهنگ و ارتباطات قرار دارند، افزود: تلاش داریم که از ظرفیت این مبلغان در برگزاری این جشن ها استفاده کنیم؛ همچنین، تبلیغ مجازی یکی از برنامه هایی است که بنا داریم با استفاده از ظرفیت مبلغان غیرایرانی در ایام دهه کرامت انجام دهیم.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، «حجت الله طلایی»،معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان حضرت شاهچراغ(ع) بر لزوم پررنگ شدن بزرگداشت احمد بن موسی (ع) در ایام دهه کرامت تاکید کرد و گفت: در سفری که مقام معظم رهبری در سال 87 به شیراز داشتند، تاکید کردند که آستان امامزاده احمد بن موسی (ع) سومین حرم اهل بیت (ع) است و باید بزرگداشت این امامزاده مورد توجه قرار گیرد و بعد از آن بود که در صدا و سیمای این استان به منظور اهتمام به تاکیدات  مقام معظم رهبری نمازهای جماعت این حرم از صدا و سیما به صورت زنده پخش می شود.

میز خدمت در مساجد

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام «مقیسه»، نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد هم بر لزوم تدارک برنامه های ویژه از سوی مساجد در این ایام تاکید کرد و گفت: مساجد تهران برنامه خدمت کریمانه را از سال های قبل مورد توجه قرار داده اند؛ به همین جهت در ایام دهه کرامت نیز بنا داریم که میز خدمت را برپا کنیم و خدمات مشاوره ای، دیدار مردمی مسئولین، حضور پزشکان در میزهای خدمت، دیدار با مسئولان قوه قضاییه، تهیه و توزیع ارزاق و تجلیل از دختران مسجدی در این ایام انجام می شود.

 در ادامه این نشست، حجت الاسلام «متقی»، نماینده مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه بیشتر مخاطبان این مجموعه از اهل سنت هستند، اظهار کرد: برنامه هایی را فراخور استانی تهیه کرده ایم که از جمله می توان به فراخوان شعر کوتاه با موضوع امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) اشاره کرد. 

وی برگزاری جشن های محلی، قومیتی، آذین بندی شهرستان ها و استان ها توسط خیرین با توجه به ظرفیت های مردمی و برگزاری نشست های تخصصی با محوریت امام رضا (ع) را از جمله برنامه های تدارک دیده شده برای این ایام نام برد. 

جشنواره بانوی کرامت

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، «کیان نژاد»، مسئول کمیته دانشگاهیان دهه کرامت از برگزاری سومین همایش بانوی کرامت خبر داد و گفت: تلاش برای برگزاری جشن های دهه کرامت در حرم حضرت رقیه (س) و حضرت زینب (س)، برگزاری جشنواره های چندگانه با موضوع امام رضا (ع) در دانشگاه ها، همکاری با بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در برگزاری جشن های مردمی دهه کرامت، بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) در دانشگاه های فارس را از برنامه های در نظر گرفته شده توسط این کمیته نام برد.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، مسئول کمیته هنری جشن های دهه کرامت از تدارک بیش از 400 برنامه موشن گرافی در مورد امام رضا (ع) خبر داد و گفت: رونمایی از عکس هایی مرتبط با امام رضا (ع)، برپایی 10 شب شعر در 10 آستان و برپایی 10 برنامه برای کودکان و همکاری با صدا و سیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برگزاری جشن های دهه کرامت از جمله برنامه های پیش بینی شده توسط کمیته هنری دهه کرامت است.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام رضایی، مسئول شورای معارف سیما نیز بر لزوم تولید برنامه های مشترک توسط رسانه ملی و سایر دستگاه ها تاکید کرد و گفت: امیدافزایی از سوی رسانه ها در این ایام ضرورت دارد. 

در پایان «مرتضی طاهریان» هم بر لزوم تدارک برنامه های ویژه از سوی نهادها و دستگاههای عضو در مناسبت های این ایام از جمله سالروز ولادت حضرت معصومه(س)، 6و5 ذی القعده و سالروز ولادت امام رضا(ع) تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد دستگاه های عضو در فرصت باقیمانده تا دهه کرامت برنامه هایشان را برای این ایام اعلام و در این زمینه برنامه ریزی کنند.

بنا بر این گزارش، در این نشست، همچنین جواد عبادی، مدیر فرهنگی و تربیتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و شمس نیا، نماینده آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، متولی، نماینده وزارت میراث و گردشگری در این شورا هم به ارایه گزارشی از فعالیت های این دو مجموعه در ایام دهه کرامت اشاره کردند. 

 

پایان پیام/ 

https://idea.masjed.ir/u/x6m

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید