یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۵
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۵۲۷
گزارشگر : ۶۹۱
یک پژوهشگر:

حضور بی‌برنامه جوانان به مسجد رونق نمی‌دهد

امام جماعت مسجد جامع امام سجاد(ع) غرب تهران گفت: مهم‌ترین گام برای دستیابی به مسجد تراز اسلامی، شناسایی، توانمندسازی، مهارت افزایی و جذب و استقرار امام جماعت تراز اسلام است تا بتواند با حضور و فعالیتش در مسجد و محلّه، تحوّل ایجاد کند.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، پژوهشگر حوزه‌ مسجد و امام جماعت مسجدجامع امام سجاد(ع) غرب تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مهم‌ترین شاخص‌های مسجد تراز اسلامی اظهارداشت: مهم‌ترین گام برای دستیابی به مسجد تراز اسلامی، شناسایی، توانمندسازی، مهارت افزایی و جذب و استقرار امام جماعت تراز است تا بتواند با حضور و فعالیتش در مسجد و محلّه، به معنای حقیقی کلمه تحوّل ایجاد کند و در جهت رسیدن به قلّه حرکت کند.
 
مساجد نباید دچار برنامه‌های موسمی و مقطعی شوند
 
وی افزود: قطعاً با امامت یک امام تراز و فرهیخته و با مدیریت مدبّرانه و جهادی او، اهالی مسجد و محلّه بانشاط و علاقه پای کار آمده و موجب رونق بخشی روزافزون مسجد می‌شوند.
 
ذاکر داشتن برنامه‌ کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مسجد را لازمه تحقق مسجد تراز اسلامی نام برد و گفت: قطعاً داشتن برنامه‌ی راهبردی با توجّه به چالش‌ها و فرصت‌های موجود و در جهت تقویت نقاط مثبت و رفع نواقص، می‌تواند مسجد را از انفعال و یا روزمرّگی خارج کرده و به سمت پویایی و تحرّک رهنمون کند. متأسفانه اغلب نهادهای مردمی فرهنگی به صورت موسمی و مقطعی برنامه‌ریزی کرده و به سرعت و بدون ارزیابی و دقّت لازم آن را عملیاتی می‌کنند و در اکثر موارد به نتایج لازم دست پیدا نمی‌کنند.
 
در مسجد تراز اسلامی، جوان و نوجوان علاوه بر حضور، نقش‌آفرین هستند
 
امام جماعت مسجد جامع امام سجاد(ع) غرب تهران با بیان اینکه بسترسازی نقش‌آفرینی نوجوانان و جوانان در مسجد دیگر لازمه مسجد تراز اسلامی است، تصریح کرد: اگر بخواهیم مسجد رونق بگیرد و از انفعال خارج شود، چاره‌ای جز سپردن مسئولیت به نوجوانان و جوانان نداریم؛ چرا که نوآوری و نشاط این قشر و همچنین انگیزه و توان آن‌ها، می‌تواند هر مانعی را با هدایت امام جماعت باتجربه، از سر راه بردارد و طرح‌ها و برنامه‌های اثرگذار، متنوع و جذّاب با میدان‌داری ایشان اجرایی شود.
 
وی ادامه داد: مسجدی می‌تواند مسجد تراز اسلامی باشد که در آن جوان و نوجوان علاوه بر حضور، نقش‌آفرین هم باشند.
 
ذاکر استفاده از ایده‌ها، تجارب و الگوهای موفّق در طرّاحی و اجرای برنامه‌ها را معیار دیگر برشمرد و گفت: مسجد باید بستری برای ایده‌پردازی افراد صاحب ایده، فرهیختگان و نخبگان فراهم کند تا با عملیاتی کردن ایده‌های برتر، پویایی خود را حفظ کرده و سلایق مختلف را پوشش دهد.
 
با سعه صدر باید پذیرای عموم مردم بود
 
این پژوهشگر حوزه مسجد، جلب مشارکت عمومی را ملاک بعدی اینگونه از مساجد نام برد و گفت: برای اینکه اهالی محلّه در مسجد حضور یابند، باید فارغ از نگاه‌های صنفی و حزبی، با سعه‌ صدر پذیرای آنان بود و همه‌ اقشار را زیر یک سقف جمع کرد. با جهاد تبیین، شبهات آنان را پاسخ داد و جماعت را به سمت صراط مستقیم هدایت کرد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: شنیدن نظرات، پیشنهادها و انتقادات مردم در جلب مشارکت آنان بسیار راه‌گشا بوده و استفاده از ظرفیت آنان در پیشبرد اهداف متعالی مسجد، موجب رسیدن به مسجد تراز اسلامی می‌شود.
 
پایان پیام/
 
https://idea.masjed.ir/u/1cog

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید